مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,207
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

975
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط رضایت از عوامل محیطی با موفقیت تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 533 | صفحه پایان 540

چکیده

 پیشینه و اهداف: احساس رضایت از محیط یکی از آرزوهای بشر بوده, به عبارت دیگر احساس رضایت, یک مفهوم آرمانی است که زمینه مناسبی را برای توانمند سازی افراد و اجتماعی نمودن آن ها در جهت مشارکت و دخالت در امور مربوط به خود و در نهایت زمینه توسعه اجتماعی فراهم می کند. از طرفی یکی از رسالت های طراحان و معماران در این رابطه, خلق رابطه ی متناسب میان انسان ها و محیط اطرافشان بوده است. بنابراین با توجه به اهمیت و ضرورت رضایتمندی از زندگی و محیط زندگی, محیط ها و فضاهای آموزشی نیز می بایست این احساس رضایتمندی را برای کاربران خود تامین نمایند. علاوه بر این از جمله اهداف اساسی فضاهای آموزشی رسیدن به موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان بوده که در جهت ارتقای اهداف خود, می بایست فضایی مناسب و با کیفیت در تمام ابعاد جهت رشد و ارتقای مهارت های همه جانبه ی کاربران خود ایجاد کند. همچنین به منظور برانگیختن دانشجویان برای یادگیری, محیط آموزشی می بایست تاثیرگذار, امن, توانمند, مثبت, شخصی سازی شده و پاسخگوی نیازهای دانشجویان باشد. بنابراین توجه به محیط و عوامل محیطی در تامین رضایت دانشجویان و در نهایت موفقیت تحصیلی آن ها از اهمیت بالای برخوردار بوده است. به همین دلیل یکی از زیرمجموعه های علوم رفتاری که از موضوعات قابل توجه و پر اهمیتی بوده, با عنوان روان شناسی محیط به تاثیر محیط بر رفتارهای مختلف انسان پرداخته است. در پژوهش حاضر, بررسی نحوه ارتباط و رضایت از عوامل محیطی با موفقیت تحصیلی دانشجویان مد نظر قرار گرفته است. هدف از پژوهش در مرحله اول شناسایی عوامل محیطی موثر دانشگاه بر موفقیت تحصیلی دانشجویان و در مرحله بعد میزان تاثیرپذیری این عوامل بوده است. روش ها: ماهیت کلی پژوهش کیفی بوده و جهت تدقیق نتایج روش تحقیق کمی-کیفی در نظر گرفته شده و در راستای کشف رابطه میان متغیرها از مطالعات کتابخانه ای و تحقیقات پیمایشی بهره گرفته شده است. در بخش کمی دو پرسشنامه ی استاندارد در میان دانشجویان مقطع دکترای معماری دانشگاه آزاد شیراز تنظیم شده که هر دو از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بوده است. یک پرسشنامه جهت سنجش میزان رضایتمندی دانشجویان از عوامل محیطی دانشگاه و پرسشنامه ی دیگری جهت سنجش میزان موفقیت تحصیلی همان دانشجویان بوده است. جامعه آماری تحقیق با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده که متشکل از 54 نفر دانشجوی مقطع دکترا بوده و از طریق انجام محاسبات آماری در نرم افزار SPSS نتایج پرسشنامه ها آن استخراج گردیده است. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش, با افزایش سطح رضایتمندی از عوامل محیطی دانشگاه, موفقیت و پیشرفت تحصیلی نیز افزایش یافته و میزان این همبستگی با محاسبه ضریب پیرسون حدود 308/0 می باشد, که نشان دهنده وجود رابطه معنادار بوده و مبین سازگاری فرد با دانشگاه بوده است. افراد با میزان رضایتمندی بالا از عوامل محیطی موثر, دارای معدل و عملکرد تحصیلی بسیار خوبی بودند و بالعکس, دانشجویان ناراضی در مقوله تحصیل نیز موفقیت چندانی ندارند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش عوامل محیطی از جمله نور, آسایش حرارتی, تناسبات فضایی, مبلمان, فضای سبز, ورودی و میزان دسترسی پذیری, صوت و سر صدا, مصالح و رنگ مورد بررسی قرار گرفته که از این میان بالاترین میزان رضایت در عوامل محیطی مبلمان, تناسبات فضایی و نور بوده و دیگر عوامل محیطی بر کیفیت و کارایی آموزشی محیط دانشگاه اثر مطلوبی داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کشمیری، هادی، و سجادی، خاطره. (1399). بررسی ارتباط رضایت از عوامل محیطی با موفقیت تحصیلی دانشجویان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(3 (پیاپی 55) )، 533-540. SID. https://sid.ir/paper/407223/fa

    Vancouver: کپی

    کشمیری هادی، سجادی خاطره. بررسی ارتباط رضایت از عوامل محیطی با موفقیت تحصیلی دانشجویان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(3 (پیاپی 55) ):533-540. Available from: https://sid.ir/paper/407223/fa

    IEEE: کپی

    هادی کشمیری، و خاطره سجادی، “بررسی ارتباط رضایت از عوامل محیطی با موفقیت تحصیلی دانشجویان،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 3 (پیاپی 55) ، pp. 533–540، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407223/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button