مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

645
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

471
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ترجیحات بصری مسافران ایستگاه های مترو و طراحی داخلی فضای آن ها، مورد مطالعاتی: ایستگاه های مترو تبریز

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 26

چکیده

 امروزه سیستم حمل و نقل عمومی به خصوص مترو, در دنیا اهمیت خاصی دارد, هرچند ساخت آن در کشورهای در حال توسعه و ایران جدید بوده که متأسفانه معیارهای خاصی برای ساخت آن ها از نظر ساختار فضایی و طراحی وجود ندارد. اخیراً در فرآیند ساخت اکثر ایستگاه های مترو, بحث کمیت بیش تر از کیفیت در اولویت قرار گرفته و طراحی مناسب و متناسب با آنچه که مردم می خواهند از اهمیت پایینی برخوردار بوده است. یکی از اهداف نهایی معماری داخلی ایجاد یک محیط منحصر به فرد ساخته دست انسان است. این پژوهش با تکیه بر نظریه پردازش اطلاعات کاپلان که متشکل از چهار متغیر «خوانایی, پیوستگی, پیچیدگی و رمزآلود بودن» است, به شناسایی ترجیحات بصری افراد در فضای داخلی ایستگاه مترو پرداخته است. با استفاده از روش تحقیق کمی-پیمایشی, پرسشنامه های تصویری و متنی توسط اعضای نمونه آماری شامل 306 نفر حاضر در شش ایستگاه مترو خط یک تبریز, تکمیل شد و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS رابطه بین متغیرهای تحقیق و عوامل تأثیرگذار بر ترجیحات بصری مسافران مترو مورد بررسی قرار گرفت. طبق نتایج به دست آمده در رابطه با فضای داخلی ایستگاه ها, ساختار فضایی رمزآلود بودن بیش ترین و ساختار فضایی پیوستگی کم ترین عنوان ترجیحی را در بین چهار ساختار فضایی کسب نمودند. فرم نرم, نورپردازی غیرمستقیم و سرد, ترکیب رنگ خنثی و گرم, ترکیب متریال آجر, چوب و شیشه به عنوان مشخصه های فیزیکی تأثیرگذار در طراحی ایستگاه های مترو شناسایی شدند, در حالی که فرم منظم, نورپردازی مستقیم, رنگ های روشن و ترکیب متریال سنگ, سرامیک و شیشه از مشخصه های فیزیکی با تأثیرگذاری کم در این نوع طراحی هستند. معیارها و الگوهای به دست آمده مربوط به طراحی مترو و ساختارهای فضایی می تواند به عنوان ابزاری در اختیار مدیران, طراحان شهری و سازمان قطار شهری قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقاجانی، شکوفه، و شاه حسینی، حبیب. (1399). رابطه ترجیحات بصری مسافران ایستگاه های مترو و طراحی داخلی فضای آن ها, مورد مطالعاتی: ایستگاه های مترو تبریز. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 13(33 )، 15-26. SID. https://sid.ir/paper/407240/fa

    Vancouver: کپی

    آقاجانی شکوفه، شاه حسینی حبیب. رابطه ترجیحات بصری مسافران ایستگاه های مترو و طراحی داخلی فضای آن ها, مورد مطالعاتی: ایستگاه های مترو تبریز. معماری و شهرسازی آرمان شهر[Internet]. 1399؛13(33 ):15-26. Available from: https://sid.ir/paper/407240/fa

    IEEE: کپی

    شکوفه آقاجانی، و حبیب شاه حسینی، “رابطه ترجیحات بصری مسافران ایستگاه های مترو و طراحی داخلی فضای آن ها, مورد مطالعاتی: ایستگاه های مترو تبریز،” معماری و شهرسازی آرمان شهر، vol. 13، no. 33 ، pp. 15–26، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407240/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button