مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

624
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

523
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

صفحات

 صفحه شروع 156 | صفحه پایان 163

چکیده

 مقدمه: اصلی ترین عامل مؤثر بر انجام موفقیت آمیز پژوهش و دنبال کردن آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی, خودکارآمدی پژوهشی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 95-1394انجام شد. روش ها: دراین مطالعه توصیفی مقطعی 200 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 95-1394 به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی فیلیپس و راسل (Phillips & Russell) که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تایید شده بود, جمع آوری شد و توسط آزمون های تی مستقل, آنالیز واریانس یک طرفه, ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل گردید. نتایج: در نهایت 154 پرسشنامه تحلیل شد. میانگین سنی دانشجویان 3/6± 51/30 سال بود. میانگین نمره خودکارآمدی پژوهشی 1/53± 43/180 بود(ازمجموع 297نمره) که بر حسب مقطع تحصیلی و وضعیت تأهل اختلاف معناداری داشت و در دانشجویان مقطع دکتری (84/24± 18/223) و دانشجویان مجرد (52/45± 33/189), به طور معناداری بیش تر بود, ولی اختلاف معناداری در نمره خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان, بر حسب جنسیت, وضعیت سکونت و دانشکده مشاهده نشد. بین معدل تحصیلی دانشجویان با نمره خودکارآمدی پژوهشی ارتباط مستقیم و معناداری وجود داشت (290/0=r و 0001/0=p). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد, خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند, در حد متوسط است و برای ارتقا, نیاز به مداخلات آموزشی مناسب وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میری، محمدرضا، صالحی نیا، حمید، بهلگردی، مریم، طیوری، اسما، و طیوری، امیر. (1397). خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18(81 )، 156-163. SID. https://sid.ir/paper/407280/fa

    Vancouver: کپی

    میری محمدرضا، صالحی نیا حمید، بهلگردی مریم، طیوری اسما، طیوری امیر. خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛18(81 ):156-163. Available from: https://sid.ir/paper/407280/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا میری، حمید صالحی نیا، مریم بهلگردی، اسما طیوری، و امیر طیوری، “خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 18، no. 81 ، pp. 156–163، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407280/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button