Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

951
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

705
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تقابل کنش حماسی و کنش تراژیک در تراژدی های آیسخولوس

صفحات

 صفحه شروع 116 | صفحه پایان 137

چکیده

حماسه ی هومر (قرن 9 پ. م), کنشی حماسی را نشان می دهد که برآمده از ارتباط پهلوان با ارزش ها و الگوهای اشرافی (آریستوکراسی) است. این الگوها پهلوان را نسبت به عمل اخلاقی اش, آگاه می کنند. ارزش های اشرافی حماسی در دوران دموکراسی آتن در قانون اساسی لحاظ شدند و از انحصار طبقه ی اشراف خارج گردیدند و به اصطلاح عام شدند. از این رو, هنگامی که آیسخولوس در تراژدی هایش توجه به قانون اساسی را تبلیغ می کند به ناگزیر ارز ش ها و به تبع آن کنش حماسی را نیز بیان می دارد. پس از دوران شکوفایی تراژدی ها (5 پ. م), ارسطو تراژدی را بازگوکننده ی داستانی می داند که به دلیل هامارتیای (خطا) شخصیت, موجب ترس و شفقت می شود. در این نوع داستان شخصیت ناآگاهانه عمل می کند و از الگوهای اخلاقی پولیس (دولت شهر) عدول می کند. ارسطو اما به تأثیر حماسه و کنش حماسی بر تراژدی اشاره ای نکرده و صرفاً به مقایسه ی این دو ژانر ادبی نمایشی اکتفا کرده است. بر این مبنا, پرسش مقاله این است که در تراژدی های آیسخولوس (523 456 پ. م) چگونه کنش تراژیک و کنش حماسی نشان داده می شوند و مورد داوری قرار می گیرند؟ و به زبانی دیگر آیا تراژدی های آیسخولوس با نشان دادن کنشی که مبتنی بر الگوهای قانونی و حماسی است در تضاد با کنش و وضعیت تراژیک قرار می گیرند؟ در پاسخ به پرسش مذکور به این نتیجه خواهیم رسید که تراژدی های آیسخولوس با تأکید بر کنشی که مبتنی بر الگوهای قانونی حماسی است, در تضاد با کنش و وضعیت تراژیک قرار می گیرند زیرا چنین موقعیتی برآمده از بی قانونی و ناآگاهی است. تراژدی های او صرفاً بر داستان و کنش تراژیک مبتنی نیستند, بلکه داستانی مبتنی بر کنش حماسی را نیز نشان می دهند. از این رو تراژدی های آیسخولوس متأثر از حماسه و قانون است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ناظر، عرفان. (1397). تقابل کنش حماسی و کنش تراژیک در تراژدی های آیسخولوس. تئاتر، -(73 )، 116-137. SID. https://sid.ir/paper/407517/fa

    Vancouver: کپی

    ناظر عرفان. تقابل کنش حماسی و کنش تراژیک در تراژدی های آیسخولوس. تئاتر[Internet]. 1397؛-(73 ):116-137. Available from: https://sid.ir/paper/407517/fa

    IEEE: کپی

    عرفان ناظر، “تقابل کنش حماسی و کنش تراژیک در تراژدی های آیسخولوس،” تئاتر، vol. -، no. 73 ، pp. 116–137، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407517/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا