مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,389
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نماد عرفانی رنگ و نور در نقاشی و معماری دوره گوتیک

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 53

چکیده

 عرفان عبارت است از علم به حضرت حق از حیث اسماء و صفات و مظاهرش, همه اسماء الهی به نوعی با هنر و زیبایی همپیوندد مانند جمیل, بدیع, مصور وغیره. نماد تجلی کثرت در وحدت را می توان رنگ دانست از آنجا که نور, که خود نماد کامل وحدت است, ذات مجردش با رنگ تجسم می یابد و رنگ عاملی برای تجلی و ظهور نور می شود. در هنر, رنگ ها جنبه تمثیلی داشته و هر رنگ معنا و مفهومی را در بر می گیرد. به طور مثال: رنگ سبز حالت عرفانی داشته و رنگ سفید نماد وجود مطلق است. معماری گوتیک با هدف ایجاد فضاهای وهم آلود و عجیب و غریب با ترکیبی از نورها و سایه ها و رنگ های درخشان سعی در ایجاد فضاهای مرموز نموده تا گویی حضور عنصر مقدس را در آن مکان بتوان احساس نمود. هدف اصلی این پژوهش, بررسی چگونگی و کارکرد بازتاب وجود رنگ و نور در معماری و نقاشی گوتیک است. این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی بوده و با استدلال استقرایی و روش کتابخانه ای به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که معماری و نقاشی دوره گوتیک با مفاهیم مذهبی سعی دارد تا حضور خداوند را لابلای فضاهای مرموز با ترکیبی از نورها و رنگ ها در صورت متجلی سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علیزاده اسکویی، پیمان، بنی اردلان، اسماعیل، افشارمهاجر، کامران، شریف زاده، محمدرضا، و صافیان، محمدجواد. (1399). نماد عرفانی رنگ و نور در نقاشی و معماری دوره گوتیک. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، 16(63 )، 41-53. SID. https://sid.ir/paper/407520/fa

    Vancouver: کپی

    علیزاده اسکویی پیمان، بنی اردلان اسماعیل، افشارمهاجر کامران، شریف زاده محمدرضا، صافیان محمدجواد. نماد عرفانی رنگ و نور در نقاشی و معماری دوره گوتیک. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)[Internet]. 1399؛16(63 ):41-53. Available from: https://sid.ir/paper/407520/fa

    IEEE: کپی

    پیمان علیزاده اسکویی، اسماعیل بنی اردلان، کامران افشارمهاجر، محمدرضا شریف زاده، و محمدجواد صافیان، “نماد عرفانی رنگ و نور در نقاشی و معماری دوره گوتیک،” عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، vol. 16، no. 63 ، pp. 41–53، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407520/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button