مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

472
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

322
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تأثیر برنامه تمرینی ایروبیک و بازی درمانی بر مهارت های هماهنگی و چابکی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 18

چکیده

 هدف: اختلال نقص توجه و بیش فعالی شایع ترین اختلال عصبی-رفتاری دوران کودکی به شمار می رود و کودکان مبتلا به آن در فاکتورهایی همچون هماهنگی حرکتی و چابکی ضعف دارند, لذا هدف این تحقیق مقایسه تأثیر برنامه تمرینی ایروبیک و بازی درمانی گروهی بر مهارت های هماهنگی و چابکی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. روش بررسی: در این پژوهش 26 کودک ) 4 دختر و 22 پسر( مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی به صورت تصادفی در گروه های تجربی )گروه ایروبیک و گروه بازی درمانی گروهی( و گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه ایروبیک ) 9کودک, 126 و گروه بازی درمانی گروهی ) 9کودک, ± 7 و قد )سانتی متر( 3 /9 ± 2/ 24, سن )سال( 1 /2 ± 12/ وزن)کیلوگرم( 3 121 بودند. گروه های تجربی هر یک 8 هفته, هر ± 7 و قد)سانتی متر( 2 /3 ± 1/ 23, سن )سال( 9 /8 ± 9/ وزن)کیلوگرم( 2 45 دقیقه, تحت مداخله ی برنامه ی تمرینی ایروبیک و بازی درمانی گروهی قرار گرفتند. گروه – هفته 3 جلسه و هر جلسه 60 127 در این مدت هیچ فعالیت خاصی ± 8 و قد )سانتی متر( 3 ± 25, سن )سال( 2 /4 ± 6/ کنترل ) 8کودک, وزن )کیلوگرم( 4 انجام ندادند. هماهنگی اندام فوقانی, هماهنگی دوطرفه اندام ها و چابکی هر سه گروه به ترتیب با خرده آزمون شماره 5 مقیاس مهارت های حرکتی برونینگز ازرتسکی, خرده آزمون شماره 3 مقیاس مهارت های حرکتی برونینگز ازرتسکی و آزمون زیگزاگ در ابتدا و انتهای پژوهش مورد ارزیابی واقع شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آنالیز واریانس با اندازه های تکراری در. )p>0/ سطح خطای پنج درصد استفاده شد ) 05 و هماهنگی )p> 0/ یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بازی درمانی باعث ایجاد افزایش معنادار در هماهنگی اندام فوقانی ) 001 و )p> 0/ کودکان بوده است. تمرینات ایروبیک هماهنگی اندام فوقانی ) 001 )p> 0/ و چابکی ) 001 )p> 0/ دوطرفه ) 001 به علاوه در, )p> 0/ را به طور معناداری افزایش و چابکی را به طور معناداری کاهش داد ) 001 )p> 0/ هماهنگی دوطرفه ) 001 کودکان گروه بازی درمانی نسبت به گروه ایروبیک هماهنگی اندام فوقانی و هماهنگی دوطرفه و چابکی به طور معناداری بیشتر مشاهده نشد و )p=0/ و چابکی ) 590 )p=0/ در گروه کنترل نیز تغییراتی در هماهنگی اندام فوقانی) 621. )p> 0/ بود ) 001. )p= / هماهنگی دوطرفه به طور معناداری کاهش یافت ) 002 نتیجه گیری: در تحقیق حاضر بازی درمانی گروهی نسبت به ورزش ایروبیک تاثیر بیشتری بر بهبود مهارت های هماهنگی اندام فوقانی و هماهنگی دوطرفه اندام ها و چابکی داشت. بنابراین استفاده از تمرینات بازی درمانی گروهی به درمانگران و متخصصان روانشناسی پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کیخای حسین پور، اکرم، رهنما، نادر، و اسکندری، زهرا. (1399). مقایسه تأثیر برنامه تمرینی ایروبیک و بازی درمانی بر مهارت های هماهنگی و چابکی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 9(3 )، 7-18. SID. https://sid.ir/paper/408003/fa

    Vancouver: کپی

    کیخای حسین پور اکرم، رهنما نادر، اسکندری زهرا. مقایسه تأثیر برنامه تمرینی ایروبیک و بازی درمانی بر مهارت های هماهنگی و چابکی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1399؛9(3 ):7-18. Available from: https://sid.ir/paper/408003/fa

    IEEE: کپی

    اکرم کیخای حسین پور، نادر رهنما، و زهرا اسکندری، “مقایسه تأثیر برنامه تمرینی ایروبیک و بازی درمانی بر مهارت های هماهنگی و چابکی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 9، no. 3 ، pp. 7–18، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408003/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button