مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

878
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

817
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و هنجاریابی آزمون اندازه گیری شخصیت بر اساس گلستان سعدی

نویسندگان

سهرابی رقیه | میرزایی علی (پدرام) | صدور گواهی نویسنده 

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 26

چکیده

 پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است که با هدف ساخت و هنجاریابی آزمون اندازه گیری شخصیت بر اساس گلستان سعدی انجام گرفته است. در این بررسی تعداد 276 نفر دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی (137 نفر دختر و 139 نفر پسر) شرکت داشتند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند. پرسشنامه ای 108 سوالی که بر اساس تحلیل محتوای خصوصیات شخصیتی که سعدی در باب اول گلستان مطرح کرده, تهیه و جهت گردآوری داده ها توسط دانشجویان تکمیل گردید. برای تعیین تعداد عامل های پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه که حاکی از پایایی و همسانی درونی آن است, در حد بالا می باشد (a=0.96). روایی سازه پرسشنامه 63 سوالی از طریق تحلیل عاملی اکتشافی به روش واریماکس مورد بررسی قرار گرفت پنج مولفه شامل, پختگی اجتماعی, پیوندجویی, اغتنام وقت, مهرورزی و سخاوتمندی استخراج شد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که پرسشنامه از روایی افتراقی (قدرت تشخیصی) قابل قبول برخوردار است و می تواند دو گروه مراجعه کننده به مراکز مشاوره و سالم را از هم متمایز سازد. از طرفی با توجه به این که از طریق آزمون t مستقل مشخص شد که بین میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر به جز در مولفه اغتنام وقت در بقیه مولفه ها و نمره کل تفاوت معنی داری وجود ندارد, جداول نرم و هنجار Z و T برای مولفه اغتنام وقت به طور جداگانه و برای سایر مولفه ها و نمره کل به صورت کلی به دست آمده است. همچنین ضریب روایی ملاکی مولفه های پرسشنامه محقق ساخته با عامل های پرسشنامه پنج عاملی NEO-PI-R در حد قابل قبول می باشد. نقطه برش آزمون با محاسبه دامنه اطمینان برای نمره کل و هر یک از زیر مقیاس های آزمون به دست آمده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سهرابی، رقیه، و میرزایی، علی (پدرام). (1389). ساخت و هنجاریابی آزمون اندازه گیری شخصیت بر اساس گلستان سعدی. اندازه گیری تربیتی، 1(4)، 1-26. SID. https://sid.ir/paper/408106/fa

    Vancouver: کپی

    سهرابی رقیه، میرزایی علی (پدرام). ساخت و هنجاریابی آزمون اندازه گیری شخصیت بر اساس گلستان سعدی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1389؛1(4):1-26. Available from: https://sid.ir/paper/408106/fa

    IEEE: کپی

    رقیه سهرابی، و علی (پدرام) میرزایی، “ساخت و هنجاریابی آزمون اندازه گیری شخصیت بر اساس گلستان سعدی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 1، no. 4، pp. 1–26، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408106/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button