مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

511
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

736
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی و شناسایی متغیرهای تأثیرگذار در نقض علائم تجاری در حوزه ی تجارت الکترونیک ایران

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 99

چکیده

 امروزه رقابت در تجارت به استفاده ی هر چه بیشتر کسب وکارها از حوزه ی الکترونیک منجر شده است. کسب و کارها در محیط وب با علامت تجاری خاص خود فعالیت می کنند. علامت تجاریِ هر کسب و کار آن را از سایر کسب و کارها مشابه متمایز می کند. این تمایز نتیجه ی حفاظت از کسب و کار دربرابر کپی برداری از فعالیت هایش است. در این میان, مسائل و مشکلات مربوط به علائم تجاری کسب و کار را تهدید می کند. هدف از پژوهش حاضر, شناسایی متغیرهای تأثیرگذار در نقض علائم تجاری در حوزه ی تجارت الکترونیک است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و از نظر پارادایم در گروه تحقیقات کیفی قرار می گیرد و از نظر روش شناسی, از روش تحقیق گراندد تئوری (نظریه ی بنیادی) استفاده شده است. جامعه ی مطالعه شده را خبرگان در حوزه ی کسب و کار و حقوق دانان در استان کرمانشاه دربر می گیرند. برای انتخاب اعضای جامعه ی تحقیق, نخست از روش نمونه گیری هدفمند و در ادامه از روش گلوله برفی استفاده شده است. شمار مشارکت کنندگان در پژوهش, با استفاده از شاخص رسیدن به اشباع نظری, چهارده نفر بوده است. یافته های پژوهش نشان دهنده ی دو مقوله ی اصلی حاصل از خرده مقولات در نقض علائم تجاری در حوزه ی تجارت الکترونیک است که شامل حوزه ی قانونی و حوزه ی کسب و کار است. مقولات حوزه ی کسب و کار 13 مورد است. آنچه از یافته های پژوهش حاصل می شود نشان دهنده ی شکاف و خلأ عمیق در قانون تجارت الکترونیک در حوزه ی علائم تجاری است. این خلأ زمینه ساز نقض علائم تجاری است و کسب و کارهای حوزه ی تجارت الکترونیک را تحت تأثیر قرار می دهد. فقدان تعریفی شفاف از قوانین تجارت الکترونیک در ایران و ابهام در قوانین موجود, خود بزرگ ترین عامل در نقض علائم تجاری است. درنتیجه آنچه واضح است, لزوم طراحی دوباره ی قانون تجارت الکترونیک در ایران و افزودن موارد اساسی در حوزه ی علائم تجاری به آن و در نهایت نظارت بر اجرای دقیق قوانین و حفظ امنیت کسب و کارها فعال در این حوزه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جمشیدی، محمدجواد، آرمند، شیرین، و آرمند، ملیحه. (1399). واکاوی و شناسایی متغیرهای تأثیرگذار در نقض علائم تجاری در حوزه ی تجارت الکترونیک ایران. سیاست نامه علم و فناوری، 10(4 (پیاپی 33) )، 83-99. SID. https://sid.ir/paper/408235/fa

    Vancouver: کپی

    جمشیدی محمدجواد، آرمند شیرین، آرمند ملیحه. واکاوی و شناسایی متغیرهای تأثیرگذار در نقض علائم تجاری در حوزه ی تجارت الکترونیک ایران. سیاست نامه علم و فناوری[Internet]. 1399؛10(4 (پیاپی 33) ):83-99. Available from: https://sid.ir/paper/408235/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد جمشیدی، شیرین آرمند، و ملیحه آرمند، “واکاوی و شناسایی متغیرهای تأثیرگذار در نقض علائم تجاری در حوزه ی تجارت الکترونیک ایران،” سیاست نامه علم و فناوری، vol. 10، no. 4 (پیاپی 33) ، pp. 83–99، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408235/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button