مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,503
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,933
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانش آموزان پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 116

چکیده

 پویایی و بقا در عرصه علم و عمل در سطح جهانی نیازمند یادگیری معنادار, عمیق و مداوم است و سنجش تحقق یافتن آن به عهده نظام ارزشیابی است. ارزشیابی نیازها را کشف, هدفها را تدوین و امکانات یاددهی - یادگیری را فراهم می کند و نارساییهای موجود در همه مقاطع آموزشی به ویژه در مقطع ابتدایی را به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه آن در کسب مهارتهای پایه برطرف می کند. بازنگری در سیستم ارزشیابی در سطوح مختلف اهداف و روشها و ابزارها لزوم روی آوردن به رویکردهای نوین ارزشیابی را چه به صورت پایانی و چه به صورت مستمر (کمی و کیفی و ترکیبی) اجتناب ناپذیر می کند. هدف این تحقیق «مشخص کردن نقش و تاثیر ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانش آموزان پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران» است. طرح ارزشیابی توصیفی به طور رسمی و آزمایشی از سال 1381 در چند منطقه و مدرسه ابتدایی (مناطق 1, 5, 9, 12 و 16) در حال اجراست و ارزشیابی مستمر راهکار اصلی این طرح است. مدرسه عدالت دخترانه (منطقه یک) و مدرسه آزادگان پسرانه (منطقه 9) به عنوان گروه مشمول طرح و مدارس راضیه دخترانه و رسول اله پسرانه همان مناطق با توجه به نمونه های همتا به روش تصادفی انتخاب شدند. جامعه آماری 142 نفر گروه مشمول طرح (85 دختر, 57 پسر) و 143 نفر گروه غیر مشمول طرح (72 دختر, 71 پسر) و در مجموع 285 نفر بود که سطوح یادگیری آنها از طریق آزمون 35 سوالی پیشرفت تحصیلی در سه سطح دانش, ادراک - کاربرد و قوه خلاقه و به روش مشاهده کنش متقابل در کلاسهای درسی سنجیده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها, تفاوتی معنادار را در سطوح یادگیری دو گروه نشان می دهد. فرضیه اصلی تحقیق مبتنی بر وجود تفاوت معنادار میان یادگیری دانش آموزانی است که ارزشیابی مستمر از فعالیت آنان به عمل می آید و یادگیری دانش آموزانی است که ارزشیابی پایانی از فعالیت آنها به عمل آید. گروه مشمول طرح در کل آزمون, در سطوح مختلف یادگیری و قدرت خلاقه بهتر از گروه غیرمشمول طرح عمل کردند و میان دختران و پسران گروه مشمول طرح تفاوت معنادار در هیچ یک از موارد مشاهده نشد.نتایج حاصل از جداول کنش متقابل براون نیز نشان داد که گروه مشمول طرح در اکثر مواردی که به سطوح بالای یادگیری مربوط می شود, درصد بالایی از فعالیت یادگیری را به خود اختصاص داده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فرج الهی، مهران، و حقیقی، فهیمه السادات. (1386). نقش ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانش آموزان پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران . تعلیم و تربیت، 23(4 (مسلسل 92))، 79-116. SID. https://sid.ir/paper/408552/fa

Vancouver: کپی

فرج الهی مهران، حقیقی فهیمه السادات. نقش ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانش آموزان پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران . تعلیم و تربیت[Internet]. 1386؛23(4 (مسلسل 92)):79-116. Available from: https://sid.ir/paper/408552/fa

IEEE: کپی

مهران فرج الهی، و فهیمه السادات حقیقی، “نقش ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانش آموزان پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران ،” تعلیم و تربیت، vol. 23، no. 4 (مسلسل 92)، pp. 79–116، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408552/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button