Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

959
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

921
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی روش تدریس نقشه مفهومی با روش سخنرانی در یادگیری درس زیست شناسی

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 28

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی روش تدریس نقشه مفهومی به عنوان راهبردی نوین در یاددهی یادگیری درس زیست شناسی می باشد. روش به کار رفته در این پژوهش شبه آزمایشی (طرح دوگروهی مستقل) است. برای جمع آوری مبانی نظری و ادبیات تحقیق, از روش اسنادی و برای ارزیابی فرضیه های تحقیق و سنجش میزان یادگیری از پرسشنامه (امتحان کتبی محقق ساخته) استفاده شده است. جامعه ی آماری این پژوهش, شامل تمامی دانش آموزان پسر سال سوم رشته ی علوم تجربی شهرکرمان در سال تحصیلی 13951396 به تعداد 385 نفر می باشد. با نمونه گیری خوشه ای از میان آن ها حجم نمونه انتخاب شد و به دو گروه کنترل و مورد آزمایش تقسیم شد. برای گروه کنترل روش تدریس سخنرانی و برای گروه مورد آزمایش روش تدریس با استفاده از نقشه های مفهومی محقق ساخته استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از روش های آماری و از نرم افزار SPSSاستفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه های کنترل و آزمایش در پیشرفت تحصیلی وجود دارد و گروه آزمایش میانگین نمرات بالاتری در پس آزمون نشان دادند. همچنین در دو خرده مقیاس یعنی سطوح پایین و سطوح بالای بلوم, دانش آموزان گروه آزمایش پیشرفت محسوس و بهتری نشان دادند. به نظر می رسد که دبیران زیست شناسی با استفاده از این روش به یادگیری عمیق و سریع و نیز دستیابی به سطوح بالاتر شناختی و تفکر انتزاعی در دانش آموزان برسند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصیرپور، علی، و زارع، زهرا. (1399). مقایسه اثربخشی روش تدریس نقشه مفهومی با روش سخنرانی در یادگیری درس زیست شناسی. پژوهش در آموزش زیست شناسی، 2(6 )، 19-28. SID. https://sid.ir/paper/408730/fa

    Vancouver: کپی

    نصیرپور علی، زارع زهرا. مقایسه اثربخشی روش تدریس نقشه مفهومی با روش سخنرانی در یادگیری درس زیست شناسی. پژوهش در آموزش زیست شناسی[Internet]. 1399؛2(6 ):19-28. Available from: https://sid.ir/paper/408730/fa

    IEEE: کپی

    علی نصیرپور، و زهرا زارع، “مقایسه اثربخشی روش تدریس نقشه مفهومی با روش سخنرانی در یادگیری درس زیست شناسی،” پژوهش در آموزش زیست شناسی، vol. 2، no. 6 ، pp. 19–28، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408730/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی