مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,169
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

440
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مدل نسبت فراوانی و توابع عضویت فازی در پهنه بندی خطر زمین لغزش (مطالعه موردی: جاده ارتباطی مریوان - سنندج)

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 96

چکیده

 زمین لغزش ها نوعی حرکت دامنه ای هستند که نه تنها سازه های مهندسی مثل جاده ها, خطوط راه آهن و سدها را تحت تاثیر قرار می دهند, بلکه تلفات جانی را هم به دنبال دارند. هدف از این تحقیق, پهنه بندی خطر زمین لغزش های محدوده جاده ارتباطی مریوان - سنندج در استان کردستان (غرب ایران), از طریق وزن دهی به معیارهای اصلی و با استفاده از مدل نسبت فراوانی و توابع عضویت فازی در نرم افزار Arc GIS 10 است. به منظور پهنه بندی خطر زمین لغزش, معیارهای ارتفاع, شیب, جهت شیب, فاصله از گسل, واحدهای سنگ شناسی, فاصله از آبراهه ها, فاصله از جاده, نوع کاربری اراضی, پوشش گیاهی, خاک و بارش مورد ارزیابی قرار گرفت. بعد از مرحله فازی سازی معیارهای موثر در وقوع زمین لغزش های منطقه با استفاده از روش های مذکور, نقشه های پهنه بندی خطر زمین لغزش جهت ارزیابی این دو روش از طریق عملگرهای گامای فازی با لانداهای 0.7, 0.8 و 0.9 تهیه شد و با مقایسه نقشه های نهایی, مدل ایده آل برای پهنه بندی خطر زمین لغزش در این محدوده انتخاب شد. نتایج نشان داد که از میان دو روش مورد بحث, استفاده از مدل نسبت فراوانی به دلیل فازی سازی مناسب هر معیار با استناد به نقشه های پراکنش زمین لغزش های رخ داده و نحوه تفکیک طبقات خطر, روش مناسب تری برای پهنه بندی زمین لغزش ها در این جاده ارتباطی محسوب می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفاری، امیر، و اخدر، آرش. (1391). مقایسه مدل نسبت فراوانی و توابع عضویت فازی در پهنه بندی خطر زمین لغزش (مطالعه موردی: جاده ارتباطی مریوان - سنندج). جغرافیا و مخاطرات محیطی، 1(4)، 79-96. SID. https://sid.ir/paper/409076/fa

    Vancouver: کپی

    صفاری امیر، اخدر آرش. مقایسه مدل نسبت فراوانی و توابع عضویت فازی در پهنه بندی خطر زمین لغزش (مطالعه موردی: جاده ارتباطی مریوان - سنندج). جغرافیا و مخاطرات محیطی[Internet]. 1391؛1(4):79-96. Available from: https://sid.ir/paper/409076/fa

    IEEE: کپی

    امیر صفاری، و آرش اخدر، “مقایسه مدل نسبت فراوانی و توابع عضویت فازی در پهنه بندی خطر زمین لغزش (مطالعه موردی: جاده ارتباطی مریوان - سنندج)،” جغرافیا و مخاطرات محیطی، vol. 1، no. 4، pp. 79–96، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409076/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button