مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

519
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیلی بر مداخلات مرتبط با اخلاق حرفه ای در دانشجویان پرستاری: مطالعه مروری

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 26

چکیده

 سابقه و هدف: با توجه به نقش اخلاق در رشته پرستاری, انجام مداخلات مرتبط با اخلاق حرفه ای از دوران دانشجویی ضرورتی انکارناپذیر است و نقش بسزایی در بهبود کیفیت خدمات درمانی بیماران دارد. مطالعه حاضر باهدف پی بردن بر مداخلات مرتبط با اخلاق حرفه ای در دانشجویان رشته پرستاری انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه از نوع مروری و روایتی (Narrative) است. جستجوی مقالات بدون در نظر گرفتن محدودیت زمانی از پایگاه های اطلاعاتی PubMed, Ovid, IranMedex, CINAHL, PsycINFO, Elsevier, ScienceDirect با واژه های کلیدی فارسی کدهای اخلاقی, دانشجویان پرستاری و اخلاق پرستاری واژه های انگلیسی Ethics, nursing students و Moral nursing ethics انجام شد. پس از جستجو, از سال 1980 تا 2020, 34 مقاله یافت شد که از این تعداد, 15 مقاله واجد معیارهای ورود به مطالعه موردبررسی قرار گرفت. این مطالعات بر اساس چارچوب مرور مقالات Sidani& Braden در 5 مرحله تحلیل شد. یافته ها: محتوای مداخلات در 3 حوزه «اخلاقیات به طور عمومی», «شناسایی مشکلات اخلاقی» و «توانمندسازی اخلاقی» انجام شده بود. در مطالعات موردبررسی از ابزارهای مانند پرسشنامه محیط اخلاقی (Ethical Environment Scale), ابزار دیسترس اخلاقی کرلی (Corley’ s Moral Distress Scale) و پرسشنامه حساسیت اخلاقی (Ethical Sensitivity Scale) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. طبق نتایج مطالعات, مداخلات آموزشی منجر به بهبود دانش, نگرش و عملکرد دانشجویان در ارتباط با کدهای اخلاقی و همچنین بهبود برآیندهای مرتبط با بیمار و سازمان می شود. نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که مداخلات مرتبط با اخلاق حرفه ای باعث اجرای کدهای اخلاقی دانشجویان پرستاری در محیط بالین می شود. لذا مدیران و اساتید دانشکده های پرستاری می توانند با برگزاری کارگاه های آموزشی برای دانشجویان, منجر به بهبود دانش, نگرش و عملکرد دانشجویان پرستاری شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نخعی زاده، امیرمالک، محمدی، سپیده، فتوکیان، زهرا، و حسن سروری، مهشاد. (1399). تحلیلی بر مداخلات مرتبط با اخلاق حرفه ای در دانشجویان پرستاری: مطالعه مروری. سلامت و سالمندی خزر، 5(1 )، 19-26. SID. https://sid.ir/paper/409240/fa

    Vancouver: کپی

    نخعی زاده امیرمالک، محمدی سپیده، فتوکیان زهرا، حسن سروری مهشاد. تحلیلی بر مداخلات مرتبط با اخلاق حرفه ای در دانشجویان پرستاری: مطالعه مروری. سلامت و سالمندی خزر[Internet]. 1399؛5(1 ):19-26. Available from: https://sid.ir/paper/409240/fa

    IEEE: کپی

    امیرمالک نخعی زاده، سپیده محمدی، زهرا فتوکیان، و مهشاد حسن سروری، “تحلیلی بر مداخلات مرتبط با اخلاق حرفه ای در دانشجویان پرستاری: مطالعه مروری،” سلامت و سالمندی خزر، vol. 5، no. 1 ، pp. 19–26، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409240/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button