مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

599
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

760
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه ی تطبیقی رابطه ی متن و تصویر در نگاره ی صحنه ی به دار آویختن ضحاک در شاهنامه ی بایسنقری، ابراهیم سلطان و طهماسبی

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 171

چکیده

 شاهنامه ی بایسنقری, ابراهیم سلطان و طهماسبی از مهم ترین نسخه های مصور شاهنامه می باشند که هر یک با اصول کیفی هنری و ذوق زیباشناختی زمانه خلق شده است. یکی از صحنه های مشترک که در این سه نسخه مصور شده است, صحنه ی به دار آویختن ضحاک ماردوش است. این پژوهش با هدف تطبیق رابطه ی متن و تصویر و واکاوی وجوه افتراق و اشتراک نگاره ی به دار آویختن ضحاک در سه نسخه ی مصورشده به شیوه ی توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تطبیقی در پی پاسخ به این سؤالات است. الف: نگارگران از چه روش ها و کیفیاتی برای وفاداری متن و تصویر در مصورسازی نگاره ی به دارآویختن ضحاک در سه شاهنامه بهره گرفته اند؟ ب: نگاره ی به دارآویختن ضحاک در سه نسخه ی بایسنقری, ابراهیم سلطان و طهماسبی دارای چه وجوه اشتراک و افتراقی است؟ داده های این پژوهش از طریق منابع کتابخانه ای و مشاهده ی آثار جمع آوری شده است. نتایج گویای آن است که, ثنویت انگاری ایرانیان باستان, بنیان نظری خلق نگاره هاست, اما نحوه ی انعکاس آن در نسخه ها متفاوت است. ساختار اثر, ویژگی عناصر به کاررفته و کیفیت های تصویری این نگاره در شاهنامه ی طهماسبی بر پایبندی بیشتر آن به متن اصلی دلالت دارد. از وجوه اشتراک سه نگاره, وفاداری بر اصول هنری زمانه و از وجوه افتراق بارز, به صحنه پردازی, ترکیب بندی و تعداد عناصر می توان اشاره کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، سیدرضا، و ذکاوت، سحر. (1399). مطالعه ی تطبیقی رابطه ی متن و تصویر در نگاره ی صحنه ی به دار آویختن ضحاک در شاهنامه ی بایسنقری, ابراهیم سلطان و طهماسبی. نگارینه (هنر اسلامی)، 7(19 )، 153-171. SID. https://sid.ir/paper/409305/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی سیدرضا، ذکاوت سحر. مطالعه ی تطبیقی رابطه ی متن و تصویر در نگاره ی صحنه ی به دار آویختن ضحاک در شاهنامه ی بایسنقری, ابراهیم سلطان و طهماسبی. نگارینه (هنر اسلامی)[Internet]. 1399؛7(19 ):153-171. Available from: https://sid.ir/paper/409305/fa

    IEEE: کپی

    سیدرضا حسینی، و سحر ذکاوت، “مطالعه ی تطبیقی رابطه ی متن و تصویر در نگاره ی صحنه ی به دار آویختن ضحاک در شاهنامه ی بایسنقری, ابراهیم سلطان و طهماسبی،” نگارینه (هنر اسلامی)، vol. 7، no. 19 ، pp. 153–171، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409305/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button