مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,776
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل تنش زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

صفحات

 صفحه شروع 341 | صفحه پایان 350

چکیده

 مقدمه: آموزش بالینی فرآیند پیچیده ای است که تحت تاثیر عوامل و متغیرهای زیادی قرار می گیرد. هدف این پژوهش, تعیین عوامل تنش زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود.روش ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی, تعداد 334 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته بود. پرسشنامه از دو بخش ویژگی های فردی و 60 سوال پیرامون عوامل تنش زای آموزش بالینی در پنچ حیطه تشکیل شد. داده ها با نرم افزار SPSS و به صورت توزیع فراوانی, میانگین و انحراف معیار و با آزمون های مجذور کای و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: حیطه های تجارب تحقیرآمیز, محیط آموزشی, تجربیات بالینی, احساسات ناخوشایند, و ارتباط بین فردی به ترتیب از درجه تنش زایی بالایی برخوردار بودند. بیشترین عوامل تنش زا به ترتیب شامل: تذکر استاد در حضور پرسنل و پزشکان, عدم وجود امکانات رفاهی در بخش, مشاهده زجر کشیدن بیماران بدحال, نگرانی از انتقال بیماری واگیردار, و عدم حمایت استاد از دانشجو بود.نتیجه گیری: دانشجویان علوم پزشکی در معرض عوامل تنش زای متعددی قرار دارند. ایجاد یک سیستم حمایتی در طول سال اول تحصیلی و بهبود آن در تمام طول دوره آموزش بالینی برای مهارت های مقابله ای موثر ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

یزدان خواه فرد، محمدرضا، پولادی، شهناز، کمالی، فرحناز، زحمتکشان، نسرین، میرزایی، کامران، اکابریان، شرافت، یزدان پناه، سیامک، جمند، طیبه، غریبی، طیبه، خرم رودی، رزیتا، و حاجی نژاد، فاطمه. (1387). عوامل تنش زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(2 (پیاپی 20))، 341-350. SID. https://sid.ir/paper/409455/fa

Vancouver: کپی

یزدان خواه فرد محمدرضا، پولادی شهناز، کمالی فرحناز، زحمتکشان نسرین، میرزایی کامران، اکابریان شرافت، یزدان پناه سیامک، جمند طیبه، غریبی طیبه، خرم رودی رزیتا، حاجی نژاد فاطمه. عوامل تنش زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1387؛8(2 (پیاپی 20)):341-350. Available from: https://sid.ir/paper/409455/fa

IEEE: کپی

محمدرضا یزدان خواه فرد، شهناز پولادی، فرحناز کمالی، نسرین زحمتکشان، کامران میرزایی، شرافت اکابریان، سیامک یزدان پناه، طیبه جمند، طیبه غریبی، رزیتا خرم رودی، و فاطمه حاجی نژاد، “عوامل تنش زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 8، no. 2 (پیاپی 20)، pp. 341–350، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409455/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button