مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

974
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پارادوکس مرتبه مثالی نفس حادث در نفس شناسی صدرالمتالھین

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 موجودات مثالی به رغم تجرد, از عوارض ماده (مقدار, اندازه و شکل) خالی نیستند؛ در حالی که این عوارض, به گونه ای در تعین شخصی و در نتیجه تفرد موجودات, نقش دارند و باعث جزئی شدن این صور می شوند. با فرض «مرتبه مثالی» برای نفس انسانی, می توان سابقه ای در این عالم برای انسان تصور کرد. در این تصور به تعداد افراد مادی کثرت عددی خواهیم داشت. بنا بر نظر ملاصدرا نفس انسانی, جسمانیه الحدوث است و سابقه چنین نفسی, به وجود جمعی عقلانی در صقع ربوبی و یا عالم مفارقات عقلی, ارجاع داده می شود. با این تفسیر, هم حدوث نفس انسان محفوظ می ماند و هم پیامدهای عقلی محال و توالی فاسد قدم نفس, مجال بروز نمی یابند. بنابراین سلسله تنزلات به ویژه مراتب قبلی وجودات تنزل یافته در قوس نزول, با مبنای حدوث جسمانی نفس, چندان قابل جمع به نظر نمی رسد و پیشینه وجود عقلی نفس با وجود تاکید فراوان صدرالمتالهین بر وجود مثالی موجودات تبیین چگونگی حدوث آن را از مرتبه عقلی به عالم ماده, دشوار می سازد. شاید بتوان این ناسازگاری را با فرض سابقه ماده بدن, به عنوان متحد صورت انسانی, حل کرد؛ اما ماده در فلسفه صدرایی نقش کم اهمتی دارد, و علاوه بر آن ابداعی است و نمی تواند در این مرتبه نقشی داشته باشد. بر اساس مبانی صدرایی, فرض پیوند مستقیم میان ماده متحد با صورت (در عالم ماده) با ماده مثالی, فرضی نادرست است. در پاره ای از آثار ولی عباراتی می توان یافت که اعتقاد به مرتبه مثالی نفس انسانی را در سلسله نزولی نشان می دهد و وجه قدم نفس را تقویت می کند و بر ابهامات نظریه «جسمانیه الحدوث» می افزاید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالک، معصومه سادات. (1391). پارادوکس مرتبه مثالی نفس حادث در نفس شناسی صدرالمتالھین. حکمت اسرا، 5(2 (پیاپی 14))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/409625/fa

    Vancouver: کپی

    سالک معصومه سادات. پارادوکس مرتبه مثالی نفس حادث در نفس شناسی صدرالمتالھین. حکمت اسرا[Internet]. 1391؛5(2 (پیاپی 14)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/409625/fa

    IEEE: کپی

    معصومه سادات سالک، “پارادوکس مرتبه مثالی نفس حادث در نفس شناسی صدرالمتالھین،” حکمت اسرا، vol. 5، no. 2 (پیاپی 14)، pp. 0–0، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409625/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button