مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

463
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

694
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی هیجانات تحصیلی مثبت و منفی بر اساس ویژگی های شخصیتی و اهمال کاری تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 451 | صفحه پایان 460

چکیده

 مقدمه: هیجانات تحصیلی مثبت و منفی از جمله منابع مهم روانشناختی افراد در موقعیت های تحصیلی هستند که بر فعالیت های زیادی از جمله توجه, تمرکز و به طورکلی فرآیند یادگیری تاثیر دارند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی هیجانات تحصیلی مثبت و منفی براساس ویژگی های شخصیتی و اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. روش ها: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان ورودی سال تحصیلی 1399-1398 بود که تعداد 150 نفر از دانشجویان به روش خوشه ای تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هیجان های تحصیلی, پرسشنامه ویژگی های شخصیتی و پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی بود. آنالیز آماری داده ها با استفاده از آزمون معناداربودن ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون هم زمان انجام گرفت. نتایج: تنها مولفه های برون گرایی (05/0p=) و اهمال کاری (0001/0p=) تحصیلی قادر به پیش بینی معنادار هیجانات تحصیلی مثبت هستند(7/0=R). از طرفی, روان رنجور خویی و اهمال کاری تحصیلی قادر به پیش بینی معنادار هیجانات تحصیلی منفی هستند (0001/0p= و 66/0=R). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر, لزوم توجه, برنامه ریزی و مداخلات پیشگیرانه و درمانی در این موقعیت ها, از اهمیت برخوردار است. موقعیت های تحصیلی با اثرگذاری بر منابع روان شناختی, از جمله هیجان های تحصیلی, از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت روان شناختی هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تجربه کار، مهشید، پوراحسان، سمیه، و شمسی نژاد، محبوبه. (1399). پیش بینی هیجانات تحصیلی مثبت و منفی بر اساس ویژگی های شخصیتی و اهمال کاری تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 20(83 )، 451-460. SID. https://sid.ir/paper/409739/fa

    Vancouver: کپی

    تجربه کار مهشید، پوراحسان سمیه، شمسی نژاد محبوبه. پیش بینی هیجانات تحصیلی مثبت و منفی بر اساس ویژگی های شخصیتی و اهمال کاری تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1399؛20(83 ):451-460. Available from: https://sid.ir/paper/409739/fa

    IEEE: کپی

    مهشید تجربه کار، سمیه پوراحسان، و محبوبه شمسی نژاد، “پیش بینی هیجانات تحصیلی مثبت و منفی بر اساس ویژگی های شخصیتی و اهمال کاری تحصیلی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 20، no. 83 ، pp. 451–460، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409739/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button