مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

278
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

165
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی دلایل اوج گیری و افول نظام تربیت معلم در بستر تاریخی مطالعه موردی استان هرمزگان

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 150

چکیده

 تربیت معلم, یکی از حوزه های بسیار مهم و تأثیرگذار در نظام آموزشی و فرهنگی هر کشور است. یکی از عواملی که می تواند به پیشرفت نظام تربیت معلم کمک شایانی نماید, انجام مطالعات مناسب در ارتباط با دلایل موفقیت و افول این نظام در بستر تاریخی است. هدف این مطالعه, بررسی دلایل اوج گیری و افول نظام تربیت معلم در بستر تاریخی بوده است. پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و نظام کدگذاری استقرایی به انجام رسید. جامعه ی مورد مطالعه, مدیران تربیت معلم استان هرمزگان از سال 1343 تاکنون بودند. نمونه گیری با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با رعایت اصل اشباع شدگی و حداکثر تنوع انجام شده که با 15 نفر به اشباع رسید. روش جمع آوری اطلاعات, مصاحبه عمیق و روش اعتباریابی داده ها, مسیر ممیزی و ضریب توافق نمره گذاران بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد, در درخصوص دلایل موفقیت نظام تربیت معلم, یازده مقوله ی عمل گرایی در حوزه ی تربیت معلم, مسئولیت پذیری, انگیزه مند بودن, الگو بودن مجموعه ی عوامل تربیت معلم, روابط انسانی سالم, کیفی بودن, وجود نظام نظارتی کارا و اثربخش, برنامه مندبودن, عدالت محور بودن, وحدت گرایی و نگاه همه جانبه نگر, و مدیریت تعاملی در مجموعه ی تربیت معلم؛ احصا گردید. سه مولفه ی کیفی بودن مجموعه ی تربیت معلم, عمل گرایی در حوزه ی تربیت معلم و برنامه مندبودن مجموعه تربیت معلم, بیشترین برجستگی را در این بین دارا بودند و سایر مقولات در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. درخصوص دلایل افول نظام تربیت معلم, شش مقوله ی کلیدی شامل عدم تخصص گرایی در تربیت معلم, ضعف مالی, بی توجهی, ضعف نگرشی, عدم کیفیت گرایی, و تمرکزگرایی در مجموعه ی تربیت معلم؛ مشخص شد. در این بین, مولفه ی عدم تخصص گرایی در تربیت معلم و بی توجهی به مجموعه ی تربیت معلم, دارای بیشترین برجستگی بودند و سایر مولفه ها در اولویت های بعدی جای گرفتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ذاکری، مختار. (1400). شناسایی دلایل اوج گیری و افول نظام تربیت معلم در بستر تاریخی مطالعه موردی استان هرمزگان. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، 4(4 )، 125-150. SID. https://sid.ir/paper/409976/fa

    Vancouver: کپی

    ذاکری مختار. شناسایی دلایل اوج گیری و افول نظام تربیت معلم در بستر تاریخی مطالعه موردی استان هرمزگان. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)[Internet]. 1400؛4(4 ):125-150. Available from: https://sid.ir/paper/409976/fa

    IEEE: کپی

    مختار ذاکری، “شناسایی دلایل اوج گیری و افول نظام تربیت معلم در بستر تاریخی مطالعه موردی استان هرمزگان،” مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، vol. 4، no. 4 ، pp. 125–150، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409976/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button