Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

411
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

544
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر خستگی پیرامونی و مرکزی بر خطای ادراک عمق

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 24

چکیده

 تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر خستگی پیرامونی و مرکزی بر خطای ادراک عمق دانش آموزان صورت گرفت. جامعه آماری دانش آموزان شهرستان خدابنده بود که از بین آنها 42 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس با میانگین سنی 49/0± 88/16سال انتخاب شدند. از همه آزمودنی ها پیش آزمون ادراک عمق گرفته شد. سپس به گروه مداخله و گروه کنترل تقسیم شدند. برای ایجاد خستگی پیرامونی (جسمی) به گروه اول فعالیت آمادگی جسمانی و به گروه دوم برای ایجاد خستگی مرکزی (ذهنی) فعالیت ذهنی داده شد. گروه سوم هیچ فعالیتی در طول دوره مداخله انجام نمی دادند. بعد از اعمال مداخله خستگی پس آزمون ادراک عمق گرفته شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه تفاوت معناداری را بین پیش آزمون سه گروه نشان نداد, اما تفاوت معنا داری در پس آزمون بین گروه ها مشاهده شد. با بررسی نتایج آزمون تعقیبی LSD مشخص شد که خستگی مرکزی نسبت به خستگی پیرامونی و عدم مداخله (گروه کنترل) خطای ادراک عمق آزمودنی ها را افزایش داده است. اما بین خطای ادراک عمق بین گروه خستگی پیرامونی و کنترل تفاوت معنا داری مشاهده نشد. نتایج آزمون تی همبسته حاکی از افزایش خطاهای ادراک عمق ناشی از هر دو نوع خستگی و عدم تغییر در گروه کنترل بود. در مجموع می توان نتیجه گرفت که خستگی مرکزی در مقایسه با خطای پیرامونی نقش موثری در افزایش خطای ادراک عمق دانش آموزان داشت, بنابراین به مربیان پیشنهاد می شود شرایط مناسبی را که موجب کاهش خستگی مرکزی می شود, اتخاذ کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلجی، مریم، و طهماسبی بروجنی، شهزاد. (1400). تاثیر خستگی پیرامونی و مرکزی بر خطای ادراک عمق. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، 13(1 )، 15-24. SID. https://sid.ir/paper/410437/fa

    Vancouver: کپی

    خلجی مریم، طهماسبی بروجنی شهزاد. تاثیر خستگی پیرامونی و مرکزی بر خطای ادراک عمق. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)[Internet]. 1400؛13(1 ):15-24. Available from: https://sid.ir/paper/410437/fa

    IEEE: کپی

    مریم خلجی، و شهزاد طهماسبی بروجنی، “تاثیر خستگی پیرامونی و مرکزی بر خطای ادراک عمق،” رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، vol. 13، no. 1 ، pp. 15–24، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/410437/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا