مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

396
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

529
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی استوار بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار تغذیه ای رابطان بهداشتی

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 50

چکیده

 مقدمه: با توجه به نقش موثر (رفتارهای تغذیه ای) در سلامت فرد, خانواده و جامعه و با آگاهی به ارزش جایگاه رابطان بهداشت همچون یکی از مهم ترین حلقه های دستگاه مراقبت بهداشتی در ارایه آموزش به افراد, توجه به افزایش شایستگی های این لایه از اجتماع در راستای پیشرفت سلامت جامعه اهمیت زیادی دارد. هدف: تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر (الگوی پرسید پروسید) بر رفتار تغذیه ای رابطان بهداشتی. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی و بر 153 رابط بهداشتی شهر رشت انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خودایفای روا و پایا و بر پایه (الگوی پرسید پروسید) بود و در دو برش زمانی پیش و دو ماه پس از مداخله آموزشی توسط گروه ها پر شد. در این ابزار, عوامل مستعد کننده (آگاهی و نگرش), قادرکننده, تقویت کننده و رفتار تغذیه ای سنجیده شد. پس از پیش آزمون, 4 نشست آموزشی برای گروه مداخله برگزار شد. داده ها با نرم افزار SPSS18 و آزمون های کولموگروف_اسمیرنف یک و دو نمونه ای, کای دو, تی مستقل و زوجی, من ویتنی یو و ویلکاکسون واکاوی شد. نتایج: آزمون رگرسیون خطی نشان داد که سازه های (الگوی پرسید پروسید) روی هم رفته فرانمود 40 درصد تغییر رفتار تغذیه ای بود (0001/0>P, 400/0=R2). در بین سازه ها, نگرش (0001/0>P, 396/0=β ) بیشترین توان پیشگویی را داشت. میانگین نمره های آگاهی (0001/0>P), نگرش (0001/0>P), عوامل قادر کننده (0001/0>P) و رفتار تغذیه ای سالم (0001/0>P) در گروه مداخله بعد از آموزش با گروه کنترل تفاوت معنی دار داشت. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه آموزشی بر اساس (الگوی پرسید پروسید) و اجزای آن (عوامل مستعد کننده و عوامل قادر کننده) در ارتقای رفتار های تغذیه ای رابطان بهداشتی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهرابیان، فردین، دفاعی، مریم، کسمایی، پریسا، عطرکارروشن، زهرا، و مهدوی روشن، مرجان. (1398). تاثیر مداخله آموزشی استوار بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار تغذیه ای رابطان بهداشتی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 28(110 )، 41-50. SID. https://sid.ir/paper/410707/fa

    Vancouver: کپی

    مهرابیان فردین، دفاعی مریم، کسمایی پریسا، عطرکارروشن زهرا، مهدوی روشن مرجان. تاثیر مداخله آموزشی استوار بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار تغذیه ای رابطان بهداشتی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1398؛28(110 ):41-50. Available from: https://sid.ir/paper/410707/fa

    IEEE: کپی

    فردین مهرابیان، مریم دفاعی، پریسا کسمایی، زهرا عطرکارروشن، و مرجان مهدوی روشن، “تاثیر مداخله آموزشی استوار بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار تغذیه ای رابطان بهداشتی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 28، no. 110 ، pp. 41–50، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/410707/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button