مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

590
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

289
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوع قلدری و ارتباط آن با مهارت های اجتماعی-هیجانی، مهارت حل مسئله و افسردگی در دانش آموزان متوسطه اول

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 32

چکیده

 هدف از این پژوهش بررسی شیوع میزان قربانی بودن قلدری؛ قلدری و ارتباط آن با مهارت های اجتماعی-هیجانی, مهارت حل مسئله و افسردگی در دانش آموزان پسر متوسطه اول بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و توصیفی است. جامعه شامل کلیه ی دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه اول شهرستان بوکان می باشد و نمونه به روش نمونه گیری خوشه ای 525 نفر انتخاب گردید و داده ها با استفاده از پرسشنامه های قلدری ایلی نویز, مهارت حل مسئله هپنر, افسردگی کودک و نوجوان (CADS), مهارت های اجتماعی هیجانی (SEL), جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده و به کمک spss17 انجام شد. نتایج نشان داد که رفتارهای قلدری با نمره کلی حل مسئله (29/0-r =, 001/0p=) و اعتماد به خود (21/0-r=, 000/0p=), کنترل شخصی (25/0-r=, 002/0p=) گرایش به حل مسئله, (27/0-r=, 000/0p=) و نمره کلی مهارت های اجتماعی-هیجانی (13/0-r=, 02/0p=) و مؤلفه های سازمان دهی (14/0-r=, 009/0p=), خودتنظیمی (12/0-r=, 003/0p=), روابط با همسالان (10/0-r=, 03/0p=) رابطه منفی دارد اما با مؤلفه های افسردگی (16/0r=, 006/0p=) و اجتناب از حل مسئله (20/0r=, 005/0p=), رابطه مثبت دارد؛ و نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که حل مسئله (19/. =β ) و مهارت های اجتماعی هیجانی (71/. =β ) و افسردگی (10/. =β ) پیش بینی کننده های معتبری در مدل رگرسیونی بودند. یافته ها نشان دادند که قلدری را می توان بر اساس متغیرهای افسردگی (همبستگی مثبت), مهارت های اجتماعی هیجانی (همبستگی منفی) و مهارت حل مسئله (همبستگی منفی) پیش بینی کرد. این نتایج را می توان در مداخله های بالینی برای دانش آموزان در نظر و به عنوان متغیرهای پیشگیری بکار گرفت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسمری برده زرد، یوسف، دولتشاهی، بهروز، و طاهری، احسان. (1398). بررسی شیوع قلدری و ارتباط آن با مهارت های اجتماعی-هیجانی, مهارت حل مسئله و افسردگی در دانش آموزان متوسطه اول. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 12(48 )، 13-32. SID. https://sid.ir/paper/410877/fa

    Vancouver: کپی

    اسمری برده زرد یوسف، دولتشاهی بهروز، طاهری احسان. بررسی شیوع قلدری و ارتباط آن با مهارت های اجتماعی-هیجانی, مهارت حل مسئله و افسردگی در دانش آموزان متوسطه اول. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛12(48 ):13-32. Available from: https://sid.ir/paper/410877/fa

    IEEE: کپی

    یوسف اسمری برده زرد، بهروز دولتشاهی، و احسان طاهری، “بررسی شیوع قلدری و ارتباط آن با مهارت های اجتماعی-هیجانی, مهارت حل مسئله و افسردگی در دانش آموزان متوسطه اول،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 12، no. 48 ، pp. 13–32، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/410877/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button