مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

634
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

788
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین و تبیین اصول یادگیری مبتنی بر فرآیندهای شناختی مغز

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 58

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین و تبیین نظام مند اصول یادگیری مبتنی بر فرایندهای شناختی مغز انجام گرفته و تلاش شده است علاوه بر پالایش اصول قبلی, اصول جدیدی نیز استنباط و استنتاج شود. هم چنین با توجه به سه راهبرد آموزش غوطه ورسازی هماهنگ, پردازش فعال و هشیاری آرمیده, انطباق اصول تعیین شده با این راهبردها مشخص شود. پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی – کمی) می باشد. ابتدا با بررسی محتوای متون علمی مرتبط و معتبر و نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته با روش تحلیل محتوای مضمونی, چارچوب اولیه طرح شامل17 اصل یادگیری تهیه شد. برای تعیین نسبت روایی محتوایی (CVR) از روش لاوشه و برای انطباق اصول با راهبردها و تعیین شاخص روایی محتوایی (CVI), از روش والتز و باسل استفاده شده است. جامعه تحقیق در این بخش 13 نفر از اساتید و صاحب نظران می باشند. بر اساس CVR, 15 اصل مورد تأیید قرار گرفت. با بررسی CVI, 9 اصل در رابطه با غوطه ورسازی هماهنگ, 4 اصل مرتبط با پردازش فعال و 2 اصل در هماهنگی با راهبرد هشیاری آرمیده طبقه بندی شد. پیشرفت در یافته های علوم اعصاب و اهمیت استفاده از این یافته ها در تربیت, مستلزم بازبینی و بررسی بیشتر این یافته ها در استنباط و استنتاج اصول یادگیری مبتنی بر فرآیندهای شناختی مغز می باشد. از سویی دیگر, پیشنهاد می شود در تدوین برنامه درسی و اجرای آن به اصول یادگیری مبتنی بر فرآیندهای شناختی مغز توجه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    داداش زاده، سعید، فتحی آذر، اسکندر، ملکی آوارسین، صادق، و خدیوی، اسداله. (1399). تعیین و تبیین اصول یادگیری مبتنی بر فرآیندهای شناختی مغز. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 13(52 )، 36-58. SID. https://sid.ir/paper/411158/fa

    Vancouver: کپی

    داداش زاده سعید، فتحی آذر اسکندر، ملکی آوارسین صادق، خدیوی اسداله. تعیین و تبیین اصول یادگیری مبتنی بر فرآیندهای شناختی مغز. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1399؛13(52 ):36-58. Available from: https://sid.ir/paper/411158/fa

    IEEE: کپی

    سعید داداش زاده، اسکندر فتحی آذر، صادق ملکی آوارسین، و اسداله خدیوی، “تعیین و تبیین اصول یادگیری مبتنی بر فرآیندهای شناختی مغز،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 13، no. 52 ، pp. 36–58، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/411158/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا