Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

918
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

836
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر ویژگی های عمومی مکان های سوم بر تعاملات اجتماعی (نمونه موردی: کافه های شهر تبریز)

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 40

چکیده

 مکان های سوم نمونه ای موفق از مکان های عمومی هستند که به دلیل ویژگی های خاص خود نقش مهمی در کیفیت زندگی شهری دارند. تأمین محیطی با توانایی شکل دهی و تقویت تعاملات اجتماعی یکی از نقش های مهم مکان سوم است. هر چه جامعه تعاملات اجتماعی بیشتر و مؤثرتری داشته باشد, سالم تر و پویاتر خواهد بود؛ بنابراین توجه به ایجاد و شکل دهی اصولی مکان های سوم که کافه ها نمونه بارزی از آنها هستند, ضروری به نظر می رسد. نمونه ها براساس نظرسنجی آنلاین انتخاب شده اند. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف, کاربردی و به لحاظ شیوه, همبستگی است. شیوه جمع آوری اطلاعات مشاهده, مصاحبه, پرسشنامه و منابع آرشیوی است. هدف از این پژوهش بررسی هشت ویژگی عمومی بیان شده برای مکان های سوم در نمونه های مطالعاتی و واکاوی تأثیر آنها بر تعاملات اجتماعی شکل گرفته در بستر مورد مطالعه است. ابتدا به کمک منابع آرشیوی, مشاهده و نقشه برداری رفتاری مکان محور نمونه ها مورد مطالعه قرار گرفت. سپس از مدل معادلات ساختاری و ابزار پرسشنامه طراحی شده در طیف لیکرت و براساس یافته های پژوهش استفاده شده است. نتایج نشان می دهند, حریم ها و فواصل در تعاملات اجتماعی تأثیرگذارند. ویژگی های مکان های سوم در کافه های مورد مطالعه وجود دارند و بر تعاملات اجتماعی اثرگذارند اما میزان ظهور آنها متفاوت است. چهار ویژگی گفت وگو به عنوان فعالیت اصلی, جو صمیمی, دسترسی و امکان سکونت و مشتری ثابت به ترتیب بیشترین تأثیر را در تعاملات اجتماعی دارند. سایر ویژگی ها با اثرگذاری بر این چهار ویژگی به صورت غیرمستقیم در تعاملات اجتماعی شکل گرفته در کافه های مورد مطالعه نقش دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دیبازر، فرناز، طوفان، سحر، جمالی، سیروس، و ولی زاده، نیما. (1400). تاثیر ویژگی های عمومی مکان های سوم بر تعاملات اجتماعی (نمونه موردی: کافه های شهر تبریز). مطالعات شهری، 10(39 )، 29-40. SID. https://sid.ir/paper/411735/fa

    Vancouver: کپی

    دیبازر فرناز، طوفان سحر، جمالی سیروس، ولی زاده نیما. تاثیر ویژگی های عمومی مکان های سوم بر تعاملات اجتماعی (نمونه موردی: کافه های شهر تبریز). مطالعات شهری[Internet]. 1400؛10(39 ):29-40. Available from: https://sid.ir/paper/411735/fa

    IEEE: کپی

    فرناز دیبازر، سحر طوفان، سیروس جمالی، و نیما ولی زاده، “تاثیر ویژگی های عمومی مکان های سوم بر تعاملات اجتماعی (نمونه موردی: کافه های شهر تبریز)،” مطالعات شهری، vol. 10، no. 39 ، pp. 29–40، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/411735/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا