مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

909
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,103
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین علّی سرزندگی تحصیلی بر اساس تعامل معلّم-دانش آموز، خودکارآمدی و امید تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 203 | صفحه پایان 227

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین تعامل معلّم-دانش­ آموز و سرزندگی تحصیلی با واسطه­ گری خودکارآمدی تحصیلی و امید تحصیلی انجام شد. روش اجرای این پژوهش توصیفی و طرح پژوهش, همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. کلیه دانش آموزان دوره دوّم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 99-98 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دادند. روش نمونه گیری, تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بود و در کل 205 نفر به عنوان شرکت کننده پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس تعامل معلم-دانش آموز مورای و زوریچ (2011)؛ مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پاتریک, هیکس و رایان (1997)؛ مقیاس امید تحصیلی خرمائی و کمری (1396) و مقیاس سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی­ زاده (1391) استفاده شد. برای تحلیل داده­ ها از نرم افزار LISREL استفاده شد و ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تعامل معلّم-دانش آموز, خودکارآمدی تحصیلی و امید تحصیلی به صورت مستقیم با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان رابطه دارد. همچنین تعامل معلّم-دانش آموز به صورت غیرمستقیم و از طریق خودکارآمدی تحصیلی و امید تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان رابطه دارد. نتایج پژوهش حاضر از نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی و امید تحصیلی در روابط علی تعامل معلم-دانش آموز با سرزندگی تحصیلی حمایت می کند. بر این اساس می­ توان نتیجه­ گیری کرد که با بهبود تعامل معلم-دانش­ آموز, میزان خودکارآمدی تحصیلی و امید تحصیلی دانش­ آموزان افزایش پیدا می­ کند و این عوامل در کنار یکدیگر موجب افزایش سرزندگی تحصیلی آنان می­ شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرید، ابوالفضل، و اشرف زاده، توحید. (1400). تبیین علّی سرزندگی تحصیلی بر اساس تعامل معلّم-دانش آموز, خودکارآمدی و امید تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی، 17(2 )، 203-227. SID. https://sid.ir/paper/411981/fa

    Vancouver: کپی

    فرید ابوالفضل، اشرف زاده توحید. تبیین علّی سرزندگی تحصیلی بر اساس تعامل معلّم-دانش آموز, خودکارآمدی و امید تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1400؛17(2 ):203-227. Available from: https://sid.ir/paper/411981/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل فرید، و توحید اشرف زاده، “تبیین علّی سرزندگی تحصیلی بر اساس تعامل معلّم-دانش آموز, خودکارآمدی و امید تحصیلی،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 17، no. 2 ، pp. 203–227، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/411981/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button