مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

951
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین جوسازمانی و پاسخگویی در بیمارستان های نمازی و فقیهی شهر شیراز در سال 1393

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 150

چکیده

 زمینه: جو سازمانی تاثیر قابل توجهی بر عملکرد سازمان دارد و پاسخگویی از شاخصه های سنجش سازمان به خصوص بیمارستان است بررسی رابطه بین این دو عامل می تواند منجر به ارتقاء پاسخگویی که از مهم ترین اهداف سازمان جهانی بهداشت است, گردد.روش کار: این مطالعه به صورت توصیفی - تحلیلی و به روش تصادفی در بیمارستان های آموزشی نمازی و فقیهی شیراز در سال 1393 انجام گرفت. 360 پرسشنامه استاندارد پاسخگویی و جوسازمانی توسط بیماران و کارکنان تکمیل گردید و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t-test ,chi squre توسط 21 SPSS برای تحلیل داده ها استفاده گردید.یافته ها: امتیاز جوسازمانی در بیمارستان فقیهی (62.53±10.15) و در بیمارستان نمازی (62.13±11.47) به دست آمد که بالاتر از امتیاز معیار (60) بود. رابطه بین جوسازمانی و ابعاد آن نشان داد در بیمارستان نمازی فقط حیطه «وضوح و روشنی هدف» با جنسیت (مرد, زن) (P=0.01, 13 ,13 ,32) رابطه معنادار و در بیمارستان فقیهی فقط بعد «رضایت از پاداش» با جنسیت (مرد, زن) (P=0.01, ,13 ,8 ,12 ,8) رابطه معنادار داشتند. حیطه «رضایت از پاداش» با پاسخگویی در بیمارستان نمازی (P=0,2302, 0=r,) رابطه معنادار داشت. و جو سازمانی با پاسخگویی در بیمارستان نمازی رابطه معنادار نداشت (0,14=r, 0,17=p). در بیمارستان فقیهی حیطه «رضایت از پاداش» (P<0,85001,0=r,) و جوسازمانی با پاسخگویی (P=0,2203,0=r,) رابطه معنادار داشت.نتیجه گیری: هر دو بیمارستان نمره متوسط جوسازمانی بدست آوردند. وضعیت بیمارستان فقیهی از نظر جوسازمانی مطلوب تر از بیمارستان نمازی بود و از دیدگاه کارکنان, اقدامات سازمان در رابطه با اهداف, ارتباطات و پاداش ها قابل بهبود است. پیشنهاد می گردد با تشکیل کمیته تخصصی, اختصاص منابع بیشتر, ایجاد انگیزه و پاداش برای ارتقای پاسخگویی و جوسازمانی اقدامات لازم صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مرادی فرد، علی، علیجان پور، شایان، مصطفی زاده بورا، مصطفی، و حاجیان، سعید. (1395). بررسی رابطه بین جوسازمانی و پاسخگویی در بیمارستان های نمازی و فقیهی شهر شیراز در سال 1393. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، 34(2)، 143-150. SID. https://sid.ir/paper/41199/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی فرد علی، علیجان پور شایان، مصطفی زاده بورا مصطفی، حاجیان سعید. بررسی رابطه بین جوسازمانی و پاسخگویی در بیمارستان های نمازی و فقیهی شهر شیراز در سال 1393. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران[Internet]. 1395؛34(2):143-150. Available from: https://sid.ir/paper/41199/fa

    IEEE: کپی

    علی مرادی فرد، شایان علیجان پور، مصطفی مصطفی زاده بورا، و سعید حاجیان، “بررسی رابطه بین جوسازمانی و پاسخگویی در بیمارستان های نمازی و فقیهی شهر شیراز در سال 1393،” مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، vol. 34، no. 2، pp. 143–150، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/41199/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button