مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

213
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

629
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزش های اسلامی درسازمان آموزش و پرورش ایران

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 54

چکیده

 هدف یکی از مسایل مهم, ارزشی و مورد تاکید درآموزش وپرورش بحث عدالت سازمانی است که رعایت آن در سازمان آموزش وپرورش که یک سازمان آموزشی است و زیرساخت های آینده منابع انسانی جامعه در آن شکل می گیرد, مهم و ضروری است. به همین دلیل, هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزش های اسلامی است. روش روش پژوهش به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی می باشد. مشارکت کنندگان در پژوهش را 27 نفر از اساتید, متخصصان و خبرگان سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل تشکیل می دهند که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق و تجزیه وتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از فن تحلیل مضمون و نرم افزارMAXQDA انجام شد. جهت بررسی روایی پژوهش از روش مثلث سازی داده ها و برای ارزیابی پایایی از روش هولستی استفاده شده است. یافته ها نتایج حاکی از شناسایی سه مضمون اصلی برای عدالت سازمانی با رویکرد ارزش های اسلامی شامل عدالت توزیعی (عدم تبعیض در اجرای قوانین, انتصاب و استخدام بر اساس معیارهای اسلامی, امانت داری, توزیع عادلانه امکانات و. . . ), رویه ای (پایبندی به قرآن, برخورداری از تقوا, رعایت حلال و حرام, نهادینه سازی امر به معروف و نهی از منکر, گذشت کردن هنگام مشاهده اشتباه ها, برخورداری از پشتوانه قوی معنوی و مذهبی و. . . ) و مراوده ای (احساس برادری دینی, اخلاص در کار, حفظ کرامت انسانی, داشتن روابط حسنه باهم, فروخوردن خشم, افتادگی نسبت به کارکنان و. . . ) است. نتیجه گیری بر این اساس لازم است زمینه و بسترهای لازم برای پیاده سازی عدالت سازمانی و پیامدهای آن فراهم نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ضربی، سودا، امیرکبیری، علیرضا، و ربیعی مندجین، محمدرضا. (1400). طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزش های اسلامی درسازمان آموزش و پرورش ایران. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 6(2 (19 پیاپی) )، 31-54. SID. https://sid.ir/paper/412106/fa

    Vancouver: کپی

    ضربی سودا، امیرکبیری علیرضا، ربیعی مندجین محمدرضا. طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزش های اسلامی درسازمان آموزش و پرورش ایران. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1400؛6(2 (19 پیاپی) ):31-54. Available from: https://sid.ir/paper/412106/fa

    IEEE: کپی

    سودا ضربی، علیرضا امیرکبیری، و محمدرضا ربیعی مندجین، “طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزش های اسلامی درسازمان آموزش و پرورش ایران،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 6، no. 2 (19 پیاپی) ، pp. 31–54، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412106/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button