Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

421
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

578
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی رویکرد معنویت گرایانه ی مارتین بوبر به اخلاق معلمی

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 194

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, واکاوی منظومه ی فکری مارتین بوبر در حوزه های دین, اخلاق و تربیت, به منظور تبیین مسیولیتهای اخلاقی و حرفهای معلم است. این پژوهش که با رویکرد توصیفی-تفسیری و روش استنتاجی انجام شده, در گام نخست, به توصیف و تفسیر رویکرد معنویت گرایانهی بوبر پرداخته است. بوبر از آن جهت فیلسوفی معنویت گرا قلمداد می شود که با طرح ایده ی «کسوف خداوند», به حایل شدن اندیشه ی ابزارانگارانهی مدرن در مواجهه ی انسان با خداوند اذعان کرده و از کمرنگ شدن جنبه های روحانی و اخلاقی در ابعاد مختلف زندگی انسان امروز, ابراز نگرانی کرده است. در گام بعدی, دلالتهای این رویکرد برای عرصه های چهار گانهی اخلاق معلمی یعنی خداوند, جهان, خود و انسانهای دیگر (شاگردان, والدین, همکاران و جامعه), استنتاج شده است. اخلاق معلمی براساس دیدگاه بوبر را می توان در دو مرحله خلاصه کرد: معلم به واسطه ی ایجاد رابطه ی شخصی با خداوند, معنویت الهی را به تمامی افکار و افعال خود فرا میخواند. نتیجهی این حالت روحانی, آن است که معلم از قوای وجودی خویش مانند حق انتخاب, تصمیم گیری و اراده, آگاهی مییابد و در تمامی شیون ارتباطی از خودمداری, تنگ نظری, اصرار بر رابطه از نوع «من-آن» با مظاهر آفرینش و دیگران, رها می گردد و با تمام وجود برای تحقق خداوند, جهان, خویشتن و انسانها عمل میکند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غلامی، محمداحمد، حیدری، محمدحسین، و بختیارنصرآبادی، حسنعلی. (1399). واکاوی رویکرد معنویت گرایانه ی مارتین بوبر به اخلاق معلمی. اندیشه های نوین تربیتی، 16(2 )، 173-194. SID. https://sid.ir/paper/412391/fa

    Vancouver: کپی

    غلامی محمداحمد، حیدری محمدحسین، بختیارنصرآبادی حسنعلی. واکاوی رویکرد معنویت گرایانه ی مارتین بوبر به اخلاق معلمی. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1399؛16(2 ):173-194. Available from: https://sid.ir/paper/412391/fa

    IEEE: کپی

    محمداحمد غلامی، محمدحسین حیدری، و حسنعلی بختیارنصرآبادی، “واکاوی رویکرد معنویت گرایانه ی مارتین بوبر به اخلاق معلمی،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 16، no. 2 ، pp. 173–194، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412391/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا