مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,015
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی یوگادرمانی بر تنظیم هیجانی و پرخاشگری کودکان دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 18

چکیده

 مقدمه: پرخاشگری یکی از شایع ترین مشکلات کودکان و مهمترین علل ارجاع به درمانگران است, پرخاشگری علاوه بر آسیب به خود و دیگران, می تواند در محیط مدرسه و خانه خطرات جدی به بار بیاورد و از طرفی استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان می تواند نقش مهمی در کنار آمدن فرد با شرایط نامطلوب داشته باشد. از این روی هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی یوگادرمانی بر تنظیم هیجانی و پرخاشگری کودکان دبستانی شهربابک بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه است. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی کودکان دبستانی مراجعه کننده به مراکز تخصصی یوگا شهرستان شهربابک در سال 1398 تشکیل داد. تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های مداخله و کنترل گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه های تنظیم هیجان (ERQ) و پرخاشگری بود و برای هر دو گروه اجرا شد. جلسات تمرینی یوگادرمانی به مدت 8 جلسه, 60 دقیقه ای (هفته ای 1 جلسه) برای کودکان اجرا شد. پس از مداخله هر دو گروه پرسشنامه های فوق را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد بین گروه مداخله و گروه کنترل کودکان دبستانی در تنظیم هیجان و پرخاشگری تفاوت معناداری وجود دارد(001/≥ p). بدین معنی که تنظیم هیجان و پرخاشگری در گروه مداخله بعد از تمرینات یوگادرمانی بهبود یافته است. نتیجه گیری: به نظر می رسد یوگادرمانی می تواند باعث بهبود تنظیم هیجانی و کاهش پرخاشگری در کودکان دبستان (7 تا 11 سال) شود, توصیه می شود روان درمانگران در کنار سایر مداخلات درمانی از این تمرینات در کودکان برای تنظیم هیجانی و کاهش پرخاشگری استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کافی، حکیمه، و منظری توکلی، وحید. (1400). اثربخشی یوگادرمانی بر تنظیم هیجانی و پرخاشگری کودکان دبستانی. روان پرستاری، 9(1 )، 11-18. SID. https://sid.ir/paper/412412/fa

    Vancouver: کپی

    کافی حکیمه، منظری توکلی وحید. اثربخشی یوگادرمانی بر تنظیم هیجانی و پرخاشگری کودکان دبستانی. روان پرستاری[Internet]. 1400؛9(1 ):11-18. Available from: https://sid.ir/paper/412412/fa

    IEEE: کپی

    حکیمه کافی، و وحید منظری توکلی، “اثربخشی یوگادرمانی بر تنظیم هیجانی و پرخاشگری کودکان دبستانی،” روان پرستاری، vol. 9، no. 1 ، pp. 11–18، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412412/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button