مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

459
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

523
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش شادی و آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 110

چکیده

 هدف: دوران نوجوانی از مهمترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایه ریزی شده و شکل می گیرد. اغلب اختلالات و نا سازگاریهای رفتاری پس از دوران نوجوانی ناشی از کمبود توجه به دوران حساس نوجوانی و عدم هدایت صحیح در روند رشد و تکامل است. این بی توجهی منجر به عدم سازش و انطباق با محیط و بروز انحرافات گوناگون در ابعاد مختلف برای نوجوانی می باشد (1). هدف از این تحقیق مقایسه اثربخشی آموزش شادی و آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود نوجوانان بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل نامعادل بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 97-1396 شهر تهران در مقطع متوسطه دوم (دبیرستان) به تعداد 2325 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی حجم نمونه ای به اندازه 60نفر(20 نفر گروه آموزش شادی, 20 نفر گروه آموزش حل مسیله و 20 نفر گروه کنترل) انتخاب شد. به منظور گرد آوری داده های پژوهش از پرسشنامه سبک های اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2) و شفقت به خود ریس, پامیر, نف و ون گاچت (3) استفاده شد. ابتدا پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه های ذکر شده از هر سه گروه (آزمایش آموزش شادی, آزمایش مهارت حل مساله و کنترل) به عمل آمد. سپس گروه آزمایش اول با استفاده از پروتکل تهیه شده بر اساس "کتاب مهارت حل مساله و تصمیم گیری" (4), کتاب مهارت های زندگی(5), 9 جلسه و هفته ای 1 جلسه 2 ساعته, تحت آموزش حل مساله قرار گرفت و گروه دوم آزمایش طبق پروتکل تهیه شده برنامه آموزش شادی بر اساس "شیوه ی فوردایس" (1997, به نقل از پهلوان 1388), در 7 جلسه و هفته ای 1 جلسه 2 ساعته تحت مداخله درمانی قرار گرفتند. پس از مداخله, پس آزمون از هر سه گروه به عمل آمد. داده های به دست آمده با آزمون آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل کووارانس چندمتغیره و آزمون مقایسه ای LSD, حاکی از آن بود که آموزش شادی و مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود نوجوانان تاثیر می گذارد. در این راستا, میزان اثربخشی آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود در نوجوانان از میزان اثربخشی آموزش شادی بیشتر بود. نتیجه گیری: همچنین بین اثر بخشی آموزش شادی و آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود در نوجوانان تفاوت وجود دارد. میزان اثربخشی آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود در نوجوانان از میزان اثربخشی آموزش شادی بیشتر می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوابی، منیرالسادات، گودرزی، کوروش، روزبهانی، مهدی، و کردستانی، داوود. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش شادی و آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود نوجوانان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(4 )، 103-110. SID. https://sid.ir/paper/412553/fa

    Vancouver: کپی

    نوابی منیرالسادات، گودرزی کوروش، روزبهانی مهدی، کردستانی داوود. مقایسه اثربخشی آموزش شادی و آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود نوجوانان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت[Internet]. 1399؛4(4 ):103-110. Available from: https://sid.ir/paper/412553/fa

    IEEE: کپی

    منیرالسادات نوابی، کوروش گودرزی، مهدی روزبهانی، و داوود کردستانی، “مقایسه اثربخشی آموزش شادی و آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود نوجوانان،” سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، vol. 4، no. 4 ، pp. 103–110، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412553/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا