مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

791
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

422
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش «کنترل قلدری» بر قلدری دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 36

چکیده

 مقدمه: یکی از اشکال فراگیر خشونت در مدارس که در سنین نوجوانی شایع است, قلدری است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش "کنترل قلدری" بر قلدری دانش آموزان دختر بود. روش کار: روش مطالعه حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستان دخترانه دوره اول مدرسه سعادت (ناحیه یک آموزش و پرورش استان قزوین) به تعداد 320 تن در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از میان آن ها تعداد 34 تن از دانش آموزان به صورت هدفمند با در نظر گرفتن نمره مقیاس قلدری و ملاک های ورود و خروج انتخاب و به 2 گروه 17 تن به روش تصادفی ساده از نوع قرعه کشی تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی و "مقیاس قلدری ایلینویز" (Illinois Bullying Scale) بود. روایی محتوای ابزارها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. پس از اجرای 8 جلسه به مدت 90 دقیقه آموزش برای گروه مداخله, داده ها جمع آوری شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: اثر تعاملی گروه و زمان بر قلدری (530/0=2η , 001/0=P, 08/36=F), قربانی (332/0=2η , 001/0= P, 93/15=F) و نزاع (381/0=2η , 001/0= P, 05/19=F) در سطح 01/0 معنادار بود. نتیجه گیری: آموزش "کنترل قلدری" در کاهش قلدری, نزاع و قربانی شدن دانش آموزان موثر است. از این رو, به کارگیری آموزش حاضر در مورد سایر دانش آموزان در دیگر مدارس و مناطق برای کاهش قلدری و پیامدهای آن پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    درویش پیشه، کبری، صابری، هایده، و بشردوست، سیمین. (1400). اثربخشی آموزش «کنترل قلدری» بر قلدری دانش آموزان دختر. مدیریت ارتقای سلامت، 10(4 )، 25-36. SID. https://sid.ir/paper/412868/fa

    Vancouver: کپی

    درویش پیشه کبری، صابری هایده، بشردوست سیمین. اثربخشی آموزش «کنترل قلدری» بر قلدری دانش آموزان دختر. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1400؛10(4 ):25-36. Available from: https://sid.ir/paper/412868/fa

    IEEE: کپی

    کبری درویش پیشه، هایده صابری، و سیمین بشردوست، “اثربخشی آموزش «کنترل قلدری» بر قلدری دانش آموزان دختر،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 10، no. 4 ، pp. 25–36، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412868/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button