مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

309
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

696
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر درمان شناختی رفتاری بر میزان افسردگی کودکان در خانواده های بازساختاریافته: یک مطالعه ی آزمایشی

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 19

چکیده

 مقدمه: تشکیل خانواده های بازساختاریافته, اثرات متعددی را به دنبال دارد, اما یکی از اثرات نگران کننده, عواقب این خانواده ها برای کودکان است که می تواند آن ها را در معرض اختلالات هیجانی مانند افسردگی قرار دهد و عدم درمان به موقع این افسردگی, می تواند بر کیفیت زندگی کودک اثراتی پایدار داشته باشد. بنابراین پژوهش حاضر قصد داشت تا اثربخشی درمان شناختی رفتاری را بر افسردگی کودکان خانواده های بازساختاریافته بررسی نماید. روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود. حجم نمونه شامل 20 کودک بود که این افراد به صورت هدفمند از میان کودکان واجد شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 کودک) و کنترل (10 کودک) جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه آخنباخ (فرم والدین), استفاده گردید. داده های به دست آمده, توسط نرم افزار SPSS-22 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر بین کودکان گروه آزمایش و کنترل در متغیر وابسته یعنی افسردگی, تفاوت معناداری را نشان دادند (05/0 ≥ P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش, به نظر می رسد که رویکرد شناختی رفتاری, توانسته است با استفاده از فنون خود مانند بازسازی شناختی, کاهش نشخوار فکری, آموزش حل مسیله, بهبود آگاهی و انعطاف پذیری روان شناختی و نیز مهارت شناسایی و برخورد با هیجانات, میزان افسردگی ناشی از رویدادهای محیطی مرتبط با وضعیت خانواده ی باز ساختاریافته را در کودکان کاهش دهد. بنابراین این درمان, می تواند به عنوان درمانی موثر برای کاهش افسردگی کودکان در این خانواده ها مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بهرامی، مریم، خیاطان، فلور، فرهادی، هادی، و آقایی، اصغر. (1400). بررسی تاثیر درمان شناختی رفتاری بر میزان افسردگی کودکان در خانواده های بازساختاریافته: یک مطالعه ی آزمایشی. روان پرستاری، 9(2 )، 11-19. SID. https://sid.ir/paper/412958/fa

    Vancouver: کپی

    بهرامی مریم، خیاطان فلور، فرهادی هادی، آقایی اصغر. بررسی تاثیر درمان شناختی رفتاری بر میزان افسردگی کودکان در خانواده های بازساختاریافته: یک مطالعه ی آزمایشی. روان پرستاری[Internet]. 1400؛9(2 ):11-19. Available from: https://sid.ir/paper/412958/fa

    IEEE: کپی

    مریم بهرامی، فلور خیاطان، هادی فرهادی، و اصغر آقایی، “بررسی تاثیر درمان شناختی رفتاری بر میزان افسردگی کودکان در خانواده های بازساختاریافته: یک مطالعه ی آزمایشی،” روان پرستاری، vol. 9، no. 2 ، pp. 11–19، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412958/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button