Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

470
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

618
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودآگاهی هیجانی و باورهای فراشناختی نوجوانان دارای اختلال اضطراب فراگیر

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 66

چکیده

 مقدمه: مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر چنان درگیر نگرانی های احتمالی مربوط به آینده هستند که به سختی می توانند در زمان حال زندگی کرده و اتفاقات خوشایندی را که در حال رخ دادن است را تجربه نمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودآگاهی هیجانی و باورهای فراشناختی نوجوانان دارای اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه نوجوانان دارای تشخیص اختلال اضطراب فراگیر سطح شهر تهران در سال 1397-1398 تشکیل داده و نمونه مورد مطالعه نیز تعداد 30 از این افراد بودند که به شیوه هدفمند انتخاب و در دو 15 نفره گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را طی 8 جلسه, هفته ای یک جلسه 120 دقیقه ای دریافت نمودند. داده های پژوهش قبل از شروع مداخله و بلافاصله پس از اتمام جلسات درمانی به وسیله پرسشنامه های هوش هیجانی بار آن (EQI) و پرسشنامه باورهای فراشناخت (MCQ-3) گردآوری شده و با استفاده از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره) و به کمک نرم افزار تحلیل داده SPSS. v. 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودآگاهی هیجانی و مولفه های فراشناخت نوجوانان دارای اختلال اضطراب فراگیر از نظر آماری معنادار است (001/0> P). نتیجه گیری: براساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر علاوه بر معناداری آماری, می توان بر اهمیت شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی افزایش خودآگاهی هیجانی و کاهش شدت باورهای فراشناختی نوجوانان دارای اختلال اضطراب تاکید نموده و از آن به عنوان یک روش موثر استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شعبان، ناهید، دهقانی، مهسا، رفعتی، الهه، قربانی، سحر، و امانی، امید. (1399). تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودآگاهی هیجانی و باورهای فراشناختی نوجوانان دارای اختلال اضطراب فراگیر. روان پرستاری، 8(5 )، 55-66. SID. https://sid.ir/paper/412994/fa

    Vancouver: کپی

    شعبان ناهید، دهقانی مهسا، رفعتی الهه، قربانی سحر، امانی امید. تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودآگاهی هیجانی و باورهای فراشناختی نوجوانان دارای اختلال اضطراب فراگیر. روان پرستاری[Internet]. 1399؛8(5 ):55-66. Available from: https://sid.ir/paper/412994/fa

    IEEE: کپی

    ناهید شعبان، مهسا دهقانی، الهه رفعتی، سحر قربانی، و امید امانی، “تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودآگاهی هیجانی و باورهای فراشناختی نوجوانان دارای اختلال اضطراب فراگیر،” روان پرستاری، vol. 8، no. 5 ، pp. 55–66، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412994/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا