مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

202
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

428
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آماده سازی، و بررسی شاخص های روایی و پایایی مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 114

چکیده

 هدف از اجرای این پژوهش آماده سازی, اجرای مقدماتی و بررسی شاخص های روان سنجی مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دختر دوره متوسطه است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دوره متوسطه منطقه 8 شهر تهران است که از بین کلیه دانش آموزان دختر پایه اول و دوم مدارس متوسطه دوم آموزش و پرورش منطقه 8 تهران, 368 دانش آموز که در قالب 12 کلاس درس سازماندهی شده بودند, با استفاده ازروش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و از معلم هرکدام از کلاس های گروه نمونه خواسته شد مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی را برای تک تک دانش آموزان هرکلاس به طور انفرادی, تکمیل کنند. پس از گردآوری اطلاعات, داده های حاصله با استفاده از تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصله نشان داد که سوالات مقیاس روی دو عامل عمده که مجموعا 59/58 درصد واریانس کل را تبیین می کنند, قرار دارند. از طرف دیگر بررسی تفاوت های گروهی به عنوان یکی دیگر از شواهد روایی سازه نشان داد که از نظر معلمان, بین رفتار اخلاقی دانش آموزان پایه اول و پایه دوم متوسطه, تفاوت معنی داری وجود دارد که این تفاوت به نفع دانش آموزان پایه دوم است, همینطور از نظر معلمان بین رفتار اخلاقی دانش آموزان پایه دوم متوسطه رشته ریاضی و علوم انسانی تفاوت معنی داری وجود دارد که این تفاوت به نفع دانش آموزان دوم ریاضی است. پایایی مقیاس از طریق روش های آزمون مجدد, همسانی درونی(آلفای کرونباخ) و همبستگی بین درجه بندی کنندگان معنی دار محاسبه شد. این نتایج حاکی از آن است که مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی, ابزار مناسبی برای درجه بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه است و با اطمینان می توان از آن برای درجه بندی رفتاراخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه دوم استفاده کرد. هدف از اجرای این پژوهش آماده سازی, اجرای مقدماتی و بررسی شاخص های روان سنجی مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دختر دوره متوسطه است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دوره متوسطه منطقه 8 شهر تهران است که از بین کلیه دانش آموزان دختر پایه اول و دوم مدارس متوسطه دوم آموزش و پرورش منطقه 8 تهران, 368 دانش آموز که در قالب 12 کلاس درس سازماندهی شده بودند, با استفاده ازروش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و از معلم هرکدام از کلاس های گروه نمونه خواسته شد مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی را برای تک تک دانش آموزان هرکلاس به طور انفرادی, تکمیل کنند. پس از گردآوری اطلاعات, داده های حاصله با استفاده از تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصله نشان داد که سوالات مقیاس روی دو عامل عمده که مجموعا 59/58 درصد واریانس کل را تبیین می کنند, قرار دارند. از طرف دیگر بررسی تفاوت های گروهی به عنوان یکی دیگر از شواهد روایی سازه نشان داد که از نظر معلمان, بین رفتار اخلاقی دانش آموزان پایه اول و پایه دوم متوسطه, تفاوت معنی داری وجود دارد که این تفاوت به نفع دانش آموزان پایه دوم است, همینطور از نظر معلمان بین رفتار اخلاقی دانش آموزان پایه دوم متوسطه رشته ریاضی و علوم انسانی تفاوت معنی داری وجود دارد که این تفاوت به نفع دانش آموزان دوم ریاضی است. پایایی مقیاس از طریق روش های آزمون مجدد, همسانی درونی(آلفای کرونباخ) و همبستگی بین درجه بندی کنندگان معنی دار محاسبه شد. این نتایج حاکی از آن است که مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی, ابزار مناسبی برای درجه بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه است و با اطمینان می توان از آن برای درجه بندی رفتاراخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه دوم استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، فرهاد. (1399). آماده سازی, و بررسی شاخص های روایی و پایایی مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5(2 (15 پیاپی) )، 95-114. SID. https://sid.ir/paper/413046/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی فرهاد. آماده سازی, و بررسی شاخص های روایی و پایایی مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1399؛5(2 (15 پیاپی) ):95-114. Available from: https://sid.ir/paper/413046/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد کریمی، “آماده سازی, و بررسی شاخص های روایی و پایایی مقیاس درجه بندی رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره متوسطه،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 5، no. 2 (15 پیاپی) ، pp. 95–114، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413046/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button