مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

723
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر جرأت ورزی و دلزدگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 68

چکیده

 مقدمه: دانش آموزان آینده سازان کشور هستند و باید با مداخلات متنوع, معضلات تحصیلی و آموزشی آن ها را بهبود بخشید. هدف پژوهش حاضر, تعیین اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­ آگاهی بر جرأت ورزی و دلزدگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول می باشد. مواد و روش ­ ها: روش پژوهش, نیمه­ تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول مدارس شهرستان جلفا در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند (895 نفر). تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش, در 8 جلسه 5/1 ساعته تحت آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­ آگاهی قرار گرفتند. گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای اندازه گیری, پرسشنامه های جرأت ورزی گمبریل و ریچی, و دلزدگی تحصیلی بودند. تجزیه و تحلیل یافته ها توسط آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه گیری مکرر انجام گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار متغیرهای جرأت ورزی و دلزدگی تحصیلی گروه آزمایش در پیش آزمون به ترتیب 61/12± 80/118 و 98/10± 13/67؛ و در گروه کنترل 85/11± 20/119 و 71/13± 80/70 بود. در پس آزمون, نمره جرأت ورزی گروه آزمایش (70/11± 07/109) در مقایسه با گروه کنترل (88/11± 13/119) بهبود یافت (001/0>p), و نمره دلزدگی تحصیلی گروه آزمایش (75/10± 93/57) نسبت به گروه کنترل (89/13± 67/70) کمتر شد (001/0>p). در مرحله پیگیری, اثر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­ آگاهی بر جرأت ورزی و دلزدگی تحصیلی ماندگار بود (001/0>p). نتیجه گیری: بر طبق نتایج می توان گفت آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­ آگاهی می تواند به عنوان روشی مؤثر در افزایش جرأت ورزی و کاهش دلزدگی تحصیلی دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نقی ازده علمداری، ماهک، و اسمخانی اکبری نژاد، هادی. (1400). اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر جرأت ورزی و دلزدگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول. سلامت جامعه، 15(2 )، 59-68. SID. https://sid.ir/paper/413175/fa

    Vancouver: کپی

    نقی ازده علمداری ماهک، اسمخانی اکبری نژاد هادی. اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر جرأت ورزی و دلزدگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول. سلامت جامعه[Internet]. 1400؛15(2 ):59-68. Available from: https://sid.ir/paper/413175/fa

    IEEE: کپی

    ماهک نقی ازده علمداری، و هادی اسمخانی اکبری نژاد، “اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر جرأت ورزی و دلزدگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول،” سلامت جامعه، vol. 15، no. 2 ، pp. 59–68، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413175/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button