مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

384
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی، پایاسازی و اعتباریابی ابزار ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی براساس الگوی CIPP

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 148

چکیده

 پیش زمینه و هدف: ارزشیابی مداوم جهت بررسی میزان تحقق اهداف و تعیین کیفیت برنامه های آموزشی لازم و ضروری است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف طراحی, پایاسازی و اعتباریابی ابزار ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی براساس الگوی CIPP انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. جهت طراحی پرسشنامه, مقالات داخلی انجام گرفته در حوزه ارزشیابی برنامه آموزشی, آخرین نسخه چک لیست مدل CIPP و مشخصات کلی برنامه دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی مصوب وزارت بهداشت و درمان مورد استفاده قرار گرفت. پس از تعیین شاخص های هر حیطه و طراحی پرسشنامه, با انتخاب 10 نمونه به روش تصادفی طبقه ای از سه گروه اعضای هیات علمی, دانشجویان و دانش آموختگان و 5 نفر از مدیران گروه آموزش پزشکی, روایی صوری و محتوایی با روش لاوشی و شاخص روایی محتوایی براساس روش والتز و باسل بررسی شد. نهایتا پایایی پرسشنامه با اجرا بر روی 30 نفر از گروه های هدف در دانشگاه های علوم پزشکی شیراز, تهران و ایران براساس ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد. یافته ها: . براساس شاخص ها تعداد 71 سوال برای مدیران گروه, 88 سوال برای اعضای هیات علمی, 42 سوال برای دانشجویان و 40 سوال برای دانش آموختگان به دست آمد. مقدار CVR برای سه گروه اعضای هیات علمی, دانشجویان, دانش آموختگان 98/0 و برای مدیر گروه 99/0 بود. مقدار CVI در حیطه سادگی, وضوح و مرتبط بودن برای مدیران گروه به ترتیب (98/0, 99/0 و 98/0) اعضای هیات علمی (98/0, 98/0 و 97/0), دانشجویان (97/0, 98/0, 98/0) و دانش آموختگان (83/0, 97/0, 98/0) به دست آمد. جهت بررسی همسانی درونی پرسشنامه, ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرقت که مقادیر 97/0, 95/0, 83/0 و 81/0 به ترتیب برای پرسشنامه مدیران گروه, اعضای هیات علمی و دانش آموختگان به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان گفت که ابزار طراحی شده برای ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی از روایی و پایایی لازم برخوردار بود و می توان از آن برای ارزشیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف این دوره در دانشگاه های علوم پزشکی تهران, شهیدبهشتی, شیراز و ایران نیز بهره گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    درخشانفرد، سمیرا، جوکار، فریبا، و احسان پور، سهیلا. (1400). طراحی, پایاسازی و اعتباریابی ابزار ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی براساس الگوی CIPP. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 19(2 (پی در پی 139) )، 137-148. SID. https://sid.ir/paper/413574/fa

    Vancouver: کپی

    درخشانفرد سمیرا، جوکار فریبا، احسان پور سهیلا. طراحی, پایاسازی و اعتباریابی ابزار ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی براساس الگوی CIPP. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1400؛19(2 (پی در پی 139) ):137-148. Available from: https://sid.ir/paper/413574/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا درخشانفرد، فریبا جوکار، و سهیلا احسان پور، “طراحی, پایاسازی و اعتباریابی ابزار ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی براساس الگوی CIPP،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 19، no. 2 (پی در پی 139) ، pp. 137–148، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413574/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button