مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

223
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

565
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر الگوی فرایند موازی توسعه یافته بر تبعیت از رژیم دارویی نوجوانان دیابتی استان گلستان در سال 1398

صفحات

 صفحه شروع 479 | صفحه پایان 485

چکیده

 پیش زمینه و هدف: دیابت, یک نگرانی فزاینده مهم بهداشت است که در این میان اغلب نوجوانان با تغییرات قند خون ناشی از شرایط رشدی دست وپنجه نرم می کنند. یکی از مشکلات نظام سلامت تبعیت نکردن از درمان در سنین نوجوانی می باشد که متأثر از عوامل اجتماعی است. با توجه به این که آموزش مبتنی بر رویکردهای نظریه محور, به عنوان یکی از اساسی ترین شیوه های درمان و کنترل بیماری ها است, این پژوهش باهدف تأثیر الگوی فرایند موازی توسعه یافته بر تبعیت از رژیم دارویی نوجوانان دیابتی استان گلستان در سال 1398 انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه مداخله ای کلاسیک با پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه مداخله و کنترل بر روی 50 نوجوان دیابتی استان گلستان با روش نمونه گیری تصادفی ساده در سال 1398 انجام گردید. در گروه آزمون براساس الگوی فرایند موازی توسعه یافته محتوی برنامه آموزشی در 5 جلسه 45 تا 60 دقیقه به صورت گروهی در گروه های 5-6 نفره برای هفته ای دو بار ارائه شد ابزار تحقیق, پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی و تبعیت دارویی موریسکی (MMAS-8) بود. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 و با کمک آمار توصیفی (جدول, میانگین, انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی مستقل, تی زوج, آنوا) انجام گردید. یافته ها: آزمون آنکوا با حذف اثر پیش آزمون اختلاف معناداری نشان داد (01/0> P و 25/0Eta=) طوری که احتمالاً 25 درصد تغییرات پس آزمون به دلیل آموزش و مداخله می باشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها, آموزش بر اساس الگوی فرایند موازی توسعه یافته و پیگیری بعد از جلسات آموزشی, می تواند موجب افزایش تبعیت از رژیم دارویی نوجوانان مبتلا به دیابت شود, لذا از یافته های این پژوهش می توان جهت آموزش به بیماران دیابتی در کلینیک ها و مراکز درمانی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، خاطره، آخوندزاده، گلبهار، و حجتی، حمید. (1399). تأثیر الگوی فرایند موازی توسعه یافته بر تبعیت از رژیم دارویی نوجوانان دیابتی استان گلستان در سال 1398. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 18(6 (پی در پی 131) )، 479-485. SID. https://sid.ir/paper/413587/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی خاطره، آخوندزاده گلبهار، حجتی حمید. تأثیر الگوی فرایند موازی توسعه یافته بر تبعیت از رژیم دارویی نوجوانان دیابتی استان گلستان در سال 1398. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1399؛18(6 (پی در پی 131) ):479-485. Available from: https://sid.ir/paper/413587/fa

    IEEE: کپی

    خاطره زمانی، گلبهار آخوندزاده، و حمید حجتی، “تأثیر الگوی فرایند موازی توسعه یافته بر تبعیت از رژیم دارویی نوجوانان دیابتی استان گلستان در سال 1398،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 18، no. 6 (پی در پی 131) ، pp. 479–485، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413587/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button