مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

301
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

539
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفکر انتقادی به عنوان یک واسطه بین فراشناخت و حل مسئله خلاق در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی؛ سال تحصیلی 98-97

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 44

چکیده

 زمینه و هدف: فراشناخت و تفکر انتقادی از عواملی هستند که می توانند دانشجویان را در حل مسایل دشوار یاری نمایند. از این رو بررسی میزان ارتباط این عوامل با حل مسیله خلاق ضروری به نظر می رسد. لذا این مطالعه با هدف تعیین نقش میانجی تفکر انتقادی در رابطه ی بین فراشناخت و حل مسیله خلاق در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه ی آماری کلیه دانشجویان مقطع دکترای حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 96-97 بودند که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 311 نفر محاسبه شد و به صورت تصادفی طبقه ای وارد مطالعه گردیدند. از میان 275 نفر, تعداد 167 نفر (7/60 درصد) پسر و 108 نفر معادل 3/39 درصد دختر بودند. داده ها با استفاده از پرسش نامه های استاندارد فراشناخت ولز و کارترایت (2004), حل مسیله خلاق باسادر (2004) و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) جمع آوری گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام در نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد. جهت تعیین نقش میانجی نیز از روش چهار مرحله ای بارون و کنی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین فراشناخت با حل مسیله خلاق رابطه وجود دارد (P<0/05). همچنین فراشناخت توان تبیین معنادار حل مسیله خلاق را در دانشجویان را دارد (P<0/05). نقش میانجی تفکر انتقادی در رابطه بین فراشناخت و حل مسیله خلاق نیز در این مطالعه تایید شد. نتیجه گیری: فراشناخت می تواند حل مسیله خلاق را در دانشجویان تبیین نماید. همچنین تفکر انتقادی رابطه دو متغیر فراشناخت و حل مسیله خلاق را در دانشجویان تقویت می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    معین، زهرا، حجازی، مسعود، مروتی، ذکراله، و اروجی، محمدرضا. (1400). تفکر انتقادی به عنوان یک واسطه بین فراشناخت و حل مسئله خلاق در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی؛ سال تحصیلی 98-97. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 14(41 )، 37-44. SID. https://sid.ir/paper/414152/fa

    Vancouver: کپی

    معین زهرا، حجازی مسعود، مروتی ذکراله، اروجی محمدرضا. تفکر انتقادی به عنوان یک واسطه بین فراشناخت و حل مسئله خلاق در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی؛ سال تحصیلی 98-97. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1400؛14(41 ):37-44. Available from: https://sid.ir/paper/414152/fa

    IEEE: کپی

    زهرا معین، مسعود حجازی، ذکراله مروتی، و محمدرضا اروجی، “تفکر انتقادی به عنوان یک واسطه بین فراشناخت و حل مسئله خلاق در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی؛ سال تحصیلی 98-97،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 41 ، pp. 37–44، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414152/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button