مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

332
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

325
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی توان بخشی شناختی حافظه بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانه های نارسایی توجه و بیش فعالی استان یزد

صفحات

 صفحه شروع 332 | صفحه پایان 345

چکیده

 اهداف: امروزه اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی یک اختلال عصبی رشدی شناخته شده است که سه ویژگی اصلی آن نارسایی توجه, بیش فعالی و تکانشگری است که بر 3 تا 7 درصد کودکان اثر می گذارد و معمولا با نقص در کارکرد های اجرایی همراه است. پژوهش حاضر در نظر دارد به بررسی اثربخشی بسته توان بخشی شناختی حافظه بر بهبود کارکرد های اجرایی کودکان دارای نارسایی توجه / بیش فعالی بپردازد. مواد و روش ها: در مطالعه شبه آزمایشی حاضر با طرح کارآزمایی بالینی تصادفی حاضر از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری متشکل از همه دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی در سال تحصیلی 1397-1398 در مدارس عادی ناحیه دو یزد مشغول به تحصیل بوده اند که از بین آن ها, سی نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. دو گروه (آزمایش و کنترل) از نظر سن و هوش کلامی و عملی همسان سازی شده بودند. گروه آزمایش برنامه توان بخشی حافظه را در دوازده جلسه سی دقیقه ای دریافت کردند. هر دو گروه کنترل و آزمایش در جلسه اول و آخر درمان ارزیابی شدند. علایم رفتاری کودکان مبتلا توسط پرسش نامه کانرز فرم والدین ارزیابی شد. داده های این پژوهش با آزمون آماری تی مستقل, تحلیل واریانس آمیخته و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 19 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که درمان توان بخشی شناختی حافظه به طور معناداری منجر به بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به نارسایی توجه / بیش فعالی شده است (0/005>P). نتیجه گیری: به نظر می رسد که توان بخشی شناختی با استفاده از تکالیف رایانه ای در بهبود کارکردهای اجرایی موثر است؛ بنابراین با توجه به یافته های به دست آمده در پژوهش حاضر, پیشنهاد می شود که در کنار سایر روش های آموزشی و توان بخشی دانش آموزان با اختلال نقص توجه / بیش فعالی, برنامه توان بخشی شناختی مبتنی بر حافظه نیز به کار برده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button