مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

345
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش دلسوزی به خود بر احساس شرم و گناه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 422 | صفحه پایان 431

چکیده

 زمینه و هدف والدین کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در مقایسه با والدین کودکان عادی هیجانات منفی بیشتری تجربه می کنند, لذا نیازمند توجه و دریافت مداخلات روانشناختی می باشند که بر این اساس, مطالعه حاضر تلاشی برای کاهش مشکلات روانشناختی این مادران بود. لذا هدف این مطالعه, بررسی اثربخشی آموزش دلسوزی به خود بر احساس شرم و گناه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بود. روش کار روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل می دادند. تعداد نمونه مورد پژوهش 40 نفر از مادران بودند که به روش نمونه‫ گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 20 نفر آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 70 دقیقه ای آموزش دلسوزی دریافت کردند. به منظور گردآوری داده ها از مقیاس آمادگی شرم و گناه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) با بهره گیری از نرم افزارآماری SPSS-22 انجام شد. ‬ یافته ها یافته های پژوهش نشان داد که آموزش دلسوزی به خود تاثیر معناداری بر کاهش احساس شرم و گناه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری داشت (001/0p<). با این معنی که به ترتیب 15/0 و 18/0 از تغییرات حاصل در میانگین نمرات پس آزمون نسبت به پیش آزمون متغیر احساس شرم و گناه در گروه آزمایش به علت آموزش دلسوزی به خود بود. نتیجه گیری نتایج نشان داد آموزش دلسوزی به خود بر کاهش احساس شرم و گناه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری تاثیر داشت. احساس شرم و گناه می‫ تواند زمینه ساز بروز آسیب های روان شناختی در مادران و کودکان شود, بنابراین استفاده از این روش درمانی/ آموزشی برای کاهش مشکلات روانشناختی مادران کودکان مذکور پیشنهاد می‫ گردد. ‬ ‬

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرضی وانستانق، فرامرز، تکلوی، حسین، و غفاری، عذرا. (1399). اثربخشی آموزش دلسوزی به خود بر احساس شرم و گناه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری. سلامت و بهداشت اردبیل، 11(3 )، 422-431. SID. https://sid.ir/paper/414338/fa

    Vancouver: کپی

    فرضی وانستانق فرامرز، تکلوی حسین، غفاری عذرا. اثربخشی آموزش دلسوزی به خود بر احساس شرم و گناه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری. سلامت و بهداشت اردبیل[Internet]. 1399؛11(3 ):422-431. Available from: https://sid.ir/paper/414338/fa

    IEEE: کپی

    فرامرز فرضی وانستانق، حسین تکلوی، و عذرا غفاری، “اثربخشی آموزش دلسوزی به خود بر احساس شرم و گناه مادران کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری،” سلامت و بهداشت اردبیل، vol. 11، no. 3 ، pp. 422–431، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414338/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button