مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

938
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

739
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تأثیر روش تدریس سخنرانی و مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم ابتدایی در درس علوم تجربی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 64

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, مقایسه تأثیر روش تدریس مشارکتی و سخنرانی در یادگیری درس علوم تجربی است. روش این پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و از نظر هدف کاربردی است. جامعه ی پژوهش, کل دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان ایلام در سال تحصیلی 99-1398 است. حجم نمونه آماری 42 نفر از دانش آموزان در دو کلاس پایه سوم ابتدایی است که از هرکدام از کلاس ها پس از موازنه سازی آزمودنی ها یکی به شکل یادگیری سخنرانی به تعداد 20 نفر و دیگری به شیوه تدریس مشارکتی به تعداد 22 نفر در درس علوم تجربی مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازه گیری میزان یادگیری گروه ها, از آزمون پیشرفت تحصیلی استفاده گردید. در تعیین روایی محتوایی پرسشنامه از نظر متخصصان و معلمان استفاده شد. برای تحلیل داده های آماری و تعیین تفاوت, محاسبه و مقایسه نمره های پیش آزمون و پس آزمون در گروه های کنترل و آزمایش از آزمون ANCOVA (تحلیل کوواریانس) استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس بین نمرات یادگیری هر دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر روش تدریس مشارکتی در افزایش یادگیری دانش آموزان تأثیر گذاشته و نسبت به روش سنتی تدریس اثربخش تری بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی راد، منیژه، دانش پور، محمدمعین، غضنفری، محمدعرفان، و حمیدی، علی. (1399). مقایسه تأثیر روش تدریس سخنرانی و مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم ابتدایی در درس علوم تجربی. پژوهش در آموزش زیست شناسی، 2(3 (پیاپی 7) )، 53-64. SID. https://sid.ir/paper/414483/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی راد منیژه، دانش پور محمدمعین، غضنفری محمدعرفان، حمیدی علی. مقایسه تأثیر روش تدریس سخنرانی و مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم ابتدایی در درس علوم تجربی. پژوهش در آموزش زیست شناسی[Internet]. 1399؛2(3 (پیاپی 7) ):53-64. Available from: https://sid.ir/paper/414483/fa

    IEEE: کپی

    منیژه حسینی راد، محمدمعین دانش پور، محمدعرفان غضنفری، و علی حمیدی، “مقایسه تأثیر روش تدریس سخنرانی و مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم ابتدایی در درس علوم تجربی،” پژوهش در آموزش زیست شناسی، vol. 2، no. 3 (پیاپی 7) ، pp. 53–64، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414483/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا