مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

251
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی آورد درمان شناختی-رفتاری و قصه درمانی بر خودکارآمدپنداری و تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 16

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به این که اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی بر عملکرد تحصیلی و روابط اجتماعی دانش آموز, تأثیر منفی می گذارد, بنابراین عدم تشخیص و درمان آن موجب ایجاد مشکلات آسیب شناختی جدی در زندگی آنها می شود. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خشم و قصه درمانی بر خودکارآمدپنداری و تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به نارسایی توجه-فزون کنشی انجام شد. روش: روش این پژوهش, نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل30 دانش آموز پسر 11 الی 12 سال پایه پنجم و ششم ابتدایی مبتلا به نارسایی توجه-فزون کنشی شهرستان بندرانزلی در سال 1398 بود که با روش نمونه گیری در دسترس, انتخاب و به صورت تصادفی در 3 دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (10 دانش آموز در هر گروه) جایدهی شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های درجه بندی والدین (کانرز, 1990), تاب آوری تحصیلی (مارتین, 2002) و احساس خودکارآمدپنداری تحصیلی (جینکز, 1999) استفاده شد. به گروه مداخله اول, مدیریت خشم در 12 جلسه60 دقیقه ای و به گروه مداخله دوم, قصه درمانی در 8 جلسه ٤ ٥ دقیقه ای آموزش داده شد, اما به گروه گواه آموزشی داده نشد. هر سه گروه در سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون, و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده ها از تحلیل آنکوا و آزمون اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد بین اثربخشی آموزش مدیریت خشم و قصه درمانی بر خودکارآمدپنداری تحصیلی (000/0>P, 2/403=F), و تاب آوری تحصیلی (000/0>P, 992/789=F), تفاوت معنادار وجود دارد. قصه درمانی نسبت به آموزش مدیریت خشم بر احساس خودکارآمدپنداری تحصیلی, (001/0>P), وآموزش مدیریت خشم نسبت به قصه درمانی بر تاب آوری تحصیلی دانش آموزان, مؤثرتر بوده است (001/0>P). همچنین بین اثربخشی آموزش مدیریت خشم و قصه درمانی بر خودکارآمدپنداری (000/0>P, 407/116=F2/588), و تاب آوری تحصیلی در مرحله پیگیری دوماهه (000/0>P, 648/385=F3/086), تفاوت معنادار مشاهده شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد قصه درمانی نسبت به آموزش مدیریت خشم در افزایش خودکارآمدپنداری تحصیلی, و آموزش مدیریت خشم نسبت به قصه درمانی در افزایش تاب آوری تحصیلی, مؤثرتر بود. قصه درمانی به دلیل تسهیل در آموزش وکمک به شکل گیری رفتار کارآمد و برآورده شدن نیازهای عاطفی دانش آموزان, مؤثر است. همچنین روش مدیریت خشم از طریق آموزش تکنیک های حل مسئله, به افزایش خودمهارگری, سازش یافتگی روان شناختی, روابط بین فردی سازش یافته, و عملکرد مثبت در تکالیف تحصیلی منجر شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین نژاد، امین، ابوالقاسمی، شهنام، وطن خواه، حمیدرضا، و خلعتبری، جواد. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی آورد درمان شناختی-رفتاری و قصه درمانی بر خودکارآمدپنداری و تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 7(2 )، 1-16. SID. https://sid.ir/paper/414525/fa

    Vancouver: کپی

    حسین نژاد امین، ابوالقاسمی شهنام، وطن خواه حمیدرضا، خلعتبری جواد. مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی آورد درمان شناختی-رفتاری و قصه درمانی بر خودکارآمدپنداری و تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1399؛7(2 ):1-16. Available from: https://sid.ir/paper/414525/fa

    IEEE: کپی

    امین حسین نژاد، شهنام ابوالقاسمی، حمیدرضا وطن خواه، و جواد خلعتبری، “مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی آورد درمان شناختی-رفتاری و قصه درمانی بر خودکارآمدپنداری و تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 7، no. 2 ، pp. 1–16، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414525/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button