مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

410
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی دستوری بر معنویت و پردازش هیجانی مادران دارای دانش اموزان اختلال طیف اوتیسم

صفحات

 صفحه شروع 427 | صفحه پایان 445

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان اثر بخشی روش درمانی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی دستوری با پردازش شناختی بر معنویت و پردازش هیجانی در مادران دانش آموزان طیف اوتیسم در سال 1398 بود. جامعه آماری کلیه مادران دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم دو مدرسه شهر اهواز به تعداد 105 بود که 45 مادر به صورت غیر تصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری قرار داده شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها به صورت مقطعی و روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون می باشد. ابزار پژوهش, سنجش معنویت هال و ادواردز (1986), ﻣ ﻘ ﯿ ﺎ س ﭘ ﺮ دازش ﻫ ﯿ ﺠ ﺎ ﻧ ﯽ ﻧ ﺴ ﺨ ﻪ ی ﮐ ﻮ ﺗ ﺎ ه ﺑ ﺎ ﮐ ﺮ و همکاران (2010), پروتکل شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (2003) وپروتکل تصویرسازی ذهنی دستوری با پردازش شناختی اسموکر (1995) بود. یافته ها با روش های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل کواریانس مختلط و بوسیله نرم افزار spss نسخه 24 گرداوری شد. نتایج نشان داد که روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویر سازی ذهنی دستوری بر پردازش هیجانی و معنویت مادران دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم تاثیر دارد, بین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی دستوری با پردازش شناختی بر معنویت مادران دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم تفاوت معنادارنبوده و نیز نمونه های روش تصویر سازی ذهنی با پردازش شناختی نسبت به روش ذهن اگاهی در پردازش هیجانی عملکرد بهتری داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صفی خانی، فریده، افتخاری صعادی، زهرا، نادری، فرح، و مرعشیان، فاطمه سادات. (1399). اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی دستوری بر معنویت و پردازش هیجانی مادران دارای دانش اموزان اختلال طیف اوتیسم. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 11(3 )، 427-445. SID. https://sid.ir/paper/414605/fa

    Vancouver: کپی

    صفی خانی فریده، افتخاری صعادی زهرا، نادری فرح، مرعشیان فاطمه سادات. اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی دستوری بر معنویت و پردازش هیجانی مادران دارای دانش اموزان اختلال طیف اوتیسم. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1399؛11(3 ):427-445. Available from: https://sid.ir/paper/414605/fa

    IEEE: کپی

    فریده صفی خانی، زهرا افتخاری صعادی، فرح نادری، و فاطمه سادات مرعشیان، “اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی دستوری بر معنویت و پردازش هیجانی مادران دارای دانش اموزان اختلال طیف اوتیسم،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 11، no. 3 ، pp. 427–445، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414605/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button