مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

254
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

484
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله ی آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده، در پیشگیری از سوء مصرف مواد روان گردان در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر ایلام

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 106

چکیده

 مقدمه: مصرف مواد مخدر و روان گردان, آثار نامطلوب و ویرانگری بر جسم و روح انسان دارد و سبب افزایش ناامنی خانوادگی و اجتماعی شده است. با توجه به اینکه درمان اعتیاد دشوار است, همواره بر پیشگیری تاکید می شود؛ به همین علت, پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده, در پیشگیری از سوء مصرف مواد روان گردان در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر ایلام در سال 1397-1396 انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش, مطالعه ای RCT در سال تحصیلی 1397-1396 است که در آن, 120 نفر از دانش آموزان به طور تصادفی, در گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده بود که پس از تایید روایی و پایایی, در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از آن استفاده گردید. محتوای آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده و نتیجه تجزیه وتحلیل داده های اولیه, طراحی و در 5 جلسه مداخله اجرا شد. پس آزمون یک ماه بعد از اجرای آموزش ها انجام و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS vol. 22, با آزمون های آماری شایپرو ویلک, آزمون t مستقل و زوجی تحلیل شدند. یافته های پژوهش: نتایج آزمون های تحلیل کوواریانس و آزمون تی زوجی نشان داد مداخله آموزشی بر ارتقای آگاهی نسبت به رفتار دانش آموزان شهر ایلام درباره پیشگیری از سوءمصرف مواد روان گردان, در سطح خطای کمتر از 1 درصد موثر بوده است؛ مداخله آموزشی بر ارتقای نگرش نسبت به رفتار دانش آموزان شهر ایلام درباره پیشگیری از سوءمصرف مواد روان گردان, در سطح خطای کمتر از 1% تاثیر دارد؛ همچنین در سطح خطای کمتر از 1 درصد, مداخله آموزشی بر ارتقای هنجارهای انتزاعی, ارتقای قصد رفتاری دانش آموزان شهر ایلام درباره پیشگیری از سوءمصرف و ارتقای قصد رفتاری دانش آموزان شهر ایلام درباره پیشگیری از سوءمصرف مواد روان گردان, در سطح خطای کمتر از 1 درصد موثر بوده است. بحث و نتیجه گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده, بر رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف مواد روان گردان در گروه مداخله موثر است. استفاده از فن های آموزشی با تکیه بر الگوهای تغییر رفتار, آموزش مهارت های زندگی و توانمندسازی دانش آموزان, به منظور پیشگیری از اعتیاد و سوءمصرف مواد, به مسیولان آموزش وپرورش و سایر نهادهای ذی ربط توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بشیری، مژگان، جلیلی، زهرا، و شجاعی زاده، داوود. (1399). تاثیر مداخله ی آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده, در پیشگیری از سوء مصرف مواد روان گردان در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر ایلام. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 28(6 )، 97-106. SID. https://sid.ir/paper/414883/fa

    Vancouver: کپی

    بشیری مژگان، جلیلی زهرا، شجاعی زاده داوود. تاثیر مداخله ی آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده, در پیشگیری از سوء مصرف مواد روان گردان در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر ایلام. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1399؛28(6 ):97-106. Available from: https://sid.ir/paper/414883/fa

    IEEE: کپی

    مژگان بشیری، زهرا جلیلی، و داوود شجاعی زاده، “تاثیر مداخله ی آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده, در پیشگیری از سوء مصرف مواد روان گردان در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر ایلام،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 28، no. 6 ، pp. 97–106، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414883/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button