مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

296
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و تعیین شاخص های روان سنجی مقیاس ناگویی هیجانی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 78

چکیده

 زمینه و هدف: ناگویی هیجانی به عنوان دشواری در شناسایی و بیان احساسات, تفکر بیرونی محور, و فرایندهای تخیلی محدود, تعریف شده است. بیشتر مطالعات در زمینه ناگویی هیجانی در افراد بزرگسال انجام شده و پژوهش های کمتری جهت ارزیابی ناگویی هیجانی کودکان انجام شده است؛ بنابراین هدف این پژوهش ساخت, اعتباریابی, و شناسایی ساختار عاملی مقیاس ناگویی هیجانی کودکان بود. روش: این پژوهش به روش توصیفی-پیمایشی انجام شد و جامعه آماری آن شامل تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر قروه در سال تحصیلی 99-1398 بود. حجم نمونه شامل 260 دانش آموز از جامعه ذکر شده بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (ریف و همکاران, 2006) جهت تعیین روایی همگرا, و مقیاس محقق ساخته ناگویی هیجانی کودکان توسط والدین دانش آموزان تکمیل شد. داده ها به کمک نرم افزارهای SPSS 22 و LISREL 8. 5و به روش ضریب همبستگی, تحلیل عاملی اکتشافی, و تأییدی تحلیل شدند. همچنین روایی محتوایی این مقیاس توسط 4 نفر از متخصصان حوزه روان شناسی تأیید شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پنج عامل دشواری در شناسایی احساسات, دشواری در بیان احساسات, دشواری در خیال-پردازی, دشواری در تشخیص احساسات از تغییرات فیزیولوژیکی, و تفکر عینی با مقدار ویژه بالاتر از 1 توانسته اند 59/26 درصد از واریانس گویه ها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که شاخص برازش مدل, در سطح مطلوبی قرار دارد. یافته های این پژوهش نشان داد که میزان آلفای کرونباخ برای کل مقیاس70/. و برای هر یک از عوامل دشواری در شناسایی احساسات, دشواری در بیان احساسات, دشواری در خیال پردازی, دشواری در تشخیص احساسات از تغییرات فیزیولوژیکی, و تفکر عینی به ترتیب 89/., 81/., 88/., 60/. و 71/. به دست آمد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه می توان نتیجه گیری کرد که مقیاس 26 گویه ای ناگویی هیجانی کودکان از نظر اعتبار و ساختار عاملی, ابزار مناسبی جهت استفاده در حوزه های مختلف روان شناسی, آموزشی, و پژوهشی است و استفاده از این آن به تمامی متخصصان و پژوهشگران حوزه روان شناسی, پبشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نسائی مقدم، بیان، یعقوبی، ابوالقاسم، کردنوقابی، رسول، و رشید، خسرو. (1399). ساخت و تعیین شاخص های روان سنجی مقیاس ناگویی هیجانی کودکان. سلامت روان کودک (روان کودک)، 7(2 )، 66-78. SID. https://sid.ir/paper/414939/fa

    Vancouver: کپی

    نسائی مقدم بیان، یعقوبی ابوالقاسم، کردنوقابی رسول، رشید خسرو. ساخت و تعیین شاخص های روان سنجی مقیاس ناگویی هیجانی کودکان. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1399؛7(2 ):66-78. Available from: https://sid.ir/paper/414939/fa

    IEEE: کپی

    بیان نسائی مقدم، ابوالقاسم یعقوبی، رسول کردنوقابی، و خسرو رشید، “ساخت و تعیین شاخص های روان سنجی مقیاس ناگویی هیجانی کودکان،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 7، no. 2 ، pp. 66–78، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414939/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button