مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

296
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

551
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی فروش فیلم در گیشه ی سینمای ایران با رویکرد پویایی سیستم

صفحات

 صفحه شروع 293 | صفحه پایان 316

چکیده

 ریسک سرمایه گذاری به منظور کسب موفقیت مالی در محصولاتی همچون فیلم­ های سینمایی که عمر کوتاهی دارند بسیار بالاست. در مطالعات گذشته برای تحلیل پویایی­ های این صنعت از مدل های خطی و ایستایی استفاده شده است که به خاطر خطی­ بودنشان, قادر به تحلیل واقع­ نگر پیچیدگی­ ها و پویایی­ های حاکم بر صنعت سینما نیستند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد فروش فیلم­ های سینمایی برای سرمایه­ گذاران آن­ ها, این پژوهش با ارائه ی مدلی پویا مبتنی بر رویکرد پویایی سیستم به پیش­ بینی فروش و ارزیابی موفقیت مالی فیلم ها پرداخته است. مطالعه ی حاضر, با بررسی دقیق پژوهش­ های پیشین و همچنین از طریق مصاحبه ی عمیق با شش تن از خبرگان سینمایی, تمام عواملی را که ممکن است در فروش فیلم­ های سینمایی تأثیرگذار باشند استخراج کرده و روابط بین آن ها را مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مهم ترین عامل مؤثر بر فروش یک فیلم شناخت مخاطب هدف آن است. از سویی دیگر, نتایج حاکی از آن است که برای افزایش موفقیت یک فیلم در گیشه, الزامی به صرف هزینه های سنگین به منظور حضور بازیگران ستاره ی گران قیمت در آن نیست. همچنین عواملی دیگر مانند بازاریابی فیلم, تعداد روز های تعطیل, نظر منتقدان و کاربران, و در نهایت ژانر فیلم تأثیر بسزایی در موفقیت فروش این محصولات رسانه­ ای در گیشه های سینما دارند. در نهایت, پیامدهای­ نظری و عملی این پژوهش در عرصه ی صنعت سینما مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کمالی سراجی، مهیار، میرفخرالدینی، سیدحیدر، شریفی، سیدمهدی، و امیدی، افشین. (1400). پیش بینی فروش فیلم در گیشه ی سینمای ایران با رویکرد پویایی سیستم. مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 22(55 (مسلسل 87) )، 293-316. SID. https://sid.ir/paper/415004/fa

    Vancouver: کپی

    کمالی سراجی مهیار، میرفخرالدینی سیدحیدر، شریفی سیدمهدی، امیدی افشین. پیش بینی فروش فیلم در گیشه ی سینمای ایران با رویکرد پویایی سیستم. مطالعات فرهنگ - ارتباطات[Internet]. 1400؛22(55 (مسلسل 87) ):293-316. Available from: https://sid.ir/paper/415004/fa

    IEEE: کپی

    مهیار کمالی سراجی، سیدحیدر میرفخرالدینی، سیدمهدی شریفی، و افشین امیدی، “پیش بینی فروش فیلم در گیشه ی سینمای ایران با رویکرد پویایی سیستم،” مطالعات فرهنگ - ارتباطات، vol. 22، no. 55 (مسلسل 87) ، pp. 293–316، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415004/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button