مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

732
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

762
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر بازی درمانی شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 231 | صفحه پایان 240

چکیده

 زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی و رفتارهای پرخاشگرانه از جمله مشکلات رایج دوره کودکی هستند که دانشآموزان دبستانی با آن مواجه می شوند و در سال های اخیر برای درمان آنها, مداخلات روان شناختی مختلفی مورد بررسی قرار گرفته اند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازیدرمانی شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای پرخاشگری کودکان دبستانی انجام شد. روش: نوع مطالعه این پژوهش نیمه آزمایشی (پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دبستانی پسر و دختر شهر تبریز در سال تحصیلی 97-1396 بود. از این جامعه تعداد 30 دانش آموز که تشخیص اضطراب اجتماعی و پرخاشگری را دریافت کرده بودند, با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحلهای به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب, و به صورت تصادفی ساده در گروه های آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) جایدهی شدند. هر دو گروه مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان (2003) و پرسشنامه پرخاشگری کودکان دبستانی شهیم (1385) را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش هشت جلسه (هفته ای یک جلسه به مدت 8 هفته) بازی درمانی شناختی-رفتاری را به صورت گروهی دریافت کرد و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره در نرم افزار SPSS. 23 تحلیل شدند. یافتهها: بر اساس یافته ها, بین میانگین نمره های پس آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری وجود دارد و بازیدرمانی شناختی-رفتاری باعث کاهش اضطراب اجتماعی (001/0=p, 37/0=d), پرخاشگری جسمانی (0/001=p, 0/35d=), پرخاشگری واکنشی کلامی و فزون کنشی (0/001=p, 0/47d=) و پرخاشگری رابطه ای (0/001=p, 0/30d=) در گروه آزمایش شده است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه می توان نتیجه گیری کرد که دانشآموزان در فرایند بازی درمانی شناختی-رفتاری نحوه برقراری ارتباط مناسب با سایر همسالان را می آموزند و بدین ترتیب رفتارهای پرخاشگرانه و اضطراب اجتماعی آنها به تدریج, کاهش می دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ذوالرحیم، رقیه، و آزموده، معصومه. (1398). تأثیر بازی درمانی شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان دبستانی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(4 )، 231-240. SID. https://sid.ir/paper/415261/fa

    Vancouver: کپی

    ذوالرحیم رقیه، آزموده معصومه. تأثیر بازی درمانی شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان دبستانی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(4 ):231-240. Available from: https://sid.ir/paper/415261/fa

    IEEE: کپی

    رقیه ذوالرحیم، و معصومه آزموده، “تأثیر بازی درمانی شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان دبستانی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 4 ، pp. 231–240، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415261/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button