مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,328
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی-سیاسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای دانش آموزان دوره متوسطه اول

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 206

چکیده

 این پژوهش با هدف ارایه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی-سیاسی سند تحول بنیادین برای دانش آموزان دوره متوسطه اول با رویکرد کیفی انجام شد. نمونه مورد مطالعه بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس قاعده رسیدن به حد اشباع در تحقیقات کیفی, با حضور 14 نفر صاحب نظران حوزه برنامه ریزی درسی و تربیت سیاسی, 9 نفر اعضا گروه تالیف کتاب های درسی و 6 نفر از سرگروه های معلمان, صورت گرفت. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش های تحلیل محتوای مقوله ای و مضمون استفاده شد. نتایج نشان داد مبانی فلسفی برنامه درسی تربیت سیاسی ریالیسم اسلامی؛ نظریه مطلوب برنامه درسی, نظریه تحول گرا؛ ساختار مفهومی برنامه درسی تربیت سیاسی شامل عدالت, عزتمندی, قانون مداری, انتخاب, مسیولیت پذیری, شناسایی وظایف نهادهای سیاسی, مشارکت, میهن دوستی؛ ساختار سازمان دهی برنامه, تلفیقی (وحدت در درون یادگیرنده) و ساختار نحوی برنامه درسی تربیت سیاسی تفسیری و انتقادی است. به دنبال این یافته ها کیفیت عناصر نه گانه مورد بررسی و تایید صاحب نظران قرار گرفت و در نهایت نتایج نشان داد دروس مطالعات اجتماعی, فارسی, مهارت های نگارشی و فرهنگ و هنر از بیشترین پتانسیل برای پرداختن به برنامه درسی تربیت سیاسی در دوره متوسطه اول برخوردارند. در نتیجه می توان گفت که جامعیت و توجه به عناصر موثر برنامه درسی فوق الذکر می تواند به بهبود سطح دانش, نگرش و بینش سیاسی دانش آموزان متوسطه اول کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسف زاده چوسری، محمدرضا، و شاه مرادی، مرتضی. (1399). ارائه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی-سیاسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای دانش آموزان دوره متوسطه اول. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5(1 (پیاپی 14) )، 173-206. SID. https://sid.ir/paper/415453/fa

    Vancouver: کپی

    یوسف زاده چوسری محمدرضا، شاه مرادی مرتضی. ارائه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی-سیاسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای دانش آموزان دوره متوسطه اول. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1399؛5(1 (پیاپی 14) ):173-206. Available from: https://sid.ir/paper/415453/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا یوسف زاده چوسری، و مرتضی شاه مرادی، “ارائه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی-سیاسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای دانش آموزان دوره متوسطه اول،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 5، no. 1 (پیاپی 14) ، pp. 173–206، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415453/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button