Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

512
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

635
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان: تاثیر اجرای تئوری سازگاری روی بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 62 | صفحه پایان 69

چکیده

 مقدمه: کم توانی ذهنی کودکان یک عامل نگران کننده برای سازگاری می باشد که خانواده ها با آن مواجه هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر بکارگیری تیوری Roy بر سازگاری اجتماعی مادران این کودکان اجرا گردیده است. روش: مطالعه تجربی حاضر با طراحی پیش آزمون-پس آزمون و دو گروهی(آزمون و کنترل) بر روی 50 نفر از مادران کودکان کم توان ذهنی 14-6 شهرستان گنبدکاووس در سال 96 انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. دوگروه مداخله و کنترل پرسشنامه ی دموگرافیک و سازگاری Bell adjustment questionnaires را تکمیل نمودند. گروه مداخله8 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای(بر اساس سازه های تیوری Roy) را گذراند. دو ماه بعد مجددا هر دو گروه به تکمیل پرسشنامه ها پرداختند. یافته ها: میانگین و انحراف معیار میزان سازگاری در گروه آزمون قبل از مداخله 64/9± 20/04 و بعد از مداخله 8/96 ± 21/4 و گروه کنترل قبل از مداخله 9/12 ± 22/64و بعد از مداخله 7/79 ± 23/2 بود. آزمون تی مستقل بین دو گروه, قبل از مداخله 0/55=P و بعد از مداخله 0/14=P اختلاف معنی داری را نشان نداد. آزمون تی زوج قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون0/48= P و گروه کنترل0/57=P اختلاف معنی داری را نشان نداد. آزمون کواریانس با حذف اثر پیش آزمون بین گروه آزمون و کنترل قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری را نشان نداد (0/16=P). با ضریب اتا 0/04 تنها4 0/0% مداخله بر سازگاری اجتماعی تاثیر داشت. نتیجه گیری: در این پژوهش آموزش بر اساس سازه های تیوری Roy بر مولفه های سازگاری اجتماعی مادران کودکان کم توان ذهنی تاثیر نداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بذرافشان، عاطفه، و حجتی، حمید. (1399). عنوان: تاثیر اجرای تئوری سازگاری روی بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان کم توان ذهنی. پرستاری کودکان، 7(1 )، 62-69. SID. https://sid.ir/paper/415597/fa

    Vancouver: کپی

    بذرافشان عاطفه، حجتی حمید. عنوان: تاثیر اجرای تئوری سازگاری روی بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان کم توان ذهنی. پرستاری کودکان[Internet]. 1399؛7(1 ):62-69. Available from: https://sid.ir/paper/415597/fa

    IEEE: کپی

    عاطفه بذرافشان، و حمید حجتی، “عنوان: تاثیر اجرای تئوری سازگاری روی بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان کم توان ذهنی،” پرستاری کودکان، vol. 7، no. 1 ، pp. 62–69، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415597/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا