مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

362
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

718
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدل شاخص های مکانی یادگیری تجربی و کاربرد آن در طراحی محیط های یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 125

چکیده

 در عصر حاضر, یکی از مهمترین توجهات در نظام های موفق آموزشی در جهان, خلق فضای مناسب برای تحقق اهداف یادگیری است. دانش های محیطی از جمله معماری نیز با بسترسازی محیطی در جهت نیل به یادگیری اثربخش, نقش به سزایی ایفا می کنند. از مسایل قابل ملاحظه در این حوزه, نظریه های یادگیری و کاربرد آن در طراحی فضاهای آموزشی است. یکی از متاخرترین نظریات یادگیری که منطبق با نگاه جدید به یادگیری است و مقبولیت بیشتری میان محققان دارد؛ نظریه یادگیری تجربی است. پژوهشگران بسیاری به بررسی تاثیر این نظریه یادگیری بر یادگیرندگان و کاربردهای آن در علوم مختلف پرداخته اند؛ اما مهمترین عامل در این زمینه, یعنی فراهم نمودن بستر فضایی مناسب جهت تحقق صحیح و اصولی این نظریه, مغفول مانده است. هدف از این مقاله, دستیابی به مدلی از شاخص های مکانی موثر بر یادگیری تجربی است که به عنوان یک چارچوب مفهومی در برنامه ریزی و طراحی فضاهای یادگیری, فراروی مجریان باشد. پرسش اصلی پژوهش آن است که, فضای آموزشی, چگونه فرصت های لازم برای اثربخش ترین شکل یادگیری را که از طریق تجربه عینی حاصل می شود, فراهم می آورد. روش تحقیق در این مقاله, روش دلفی است. یافته ها نشان می دهند که مهم ترین دسته شاخص های مکانی تاثیرگذار بر یادگیری تجربی به ترتیب, دسته شاخص های «طبیعت گرایی و خوداکتشافی», «هویت مندی», «تنوع و انعطاف پذیری», «جامعه مداری» و «جمع گرایی» می باشند. در نهایت, مدل شاخص های مکانی موثر بر ارتقاء یادگیری تجربی شامل 32 شاخص و در پنج دسته اصلی تدوین شد که در این مدل, اولویت و ترتیب اهمیت شاخص ها در هر دسته نشان داده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، نسرین، خسرونیا، مرتضی، و دژپسند، ساحل. (1400). تدوین مدل شاخص های مکانی یادگیری تجربی و کاربرد آن در طراحی محیط های یادگیری. معماری و شهرسازی ایران، 12(1 )، 111-125. SID. https://sid.ir/paper/415710/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی نسرین، خسرونیا مرتضی، دژپسند ساحل. تدوین مدل شاخص های مکانی یادگیری تجربی و کاربرد آن در طراحی محیط های یادگیری. معماری و شهرسازی ایران[Internet]. 1400؛12(1 ):111-125. Available from: https://sid.ir/paper/415710/fa

    IEEE: کپی

    نسرین کریمی، مرتضی خسرونیا، و ساحل دژپسند، “تدوین مدل شاخص های مکانی یادگیری تجربی و کاربرد آن در طراحی محیط های یادگیری،” معماری و شهرسازی ایران، vol. 12، no. 1 ، pp. 111–125، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415710/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button