مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

313
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

469
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مدل ارتباط SBAR بر فراوانی خطاهای دارویی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی-درمانی روان پزشکی رازی ارومیه در سال1397

صفحات

 صفحه شروع 361 | صفحه پایان 368

چکیده

 پیش زمینه و هدف: خطاهای دارویی در بخش پذیرش روان پزشکی به علت گردش بیشتر بیماران و کارکنان پرستاری و تغییرات مکرر در تجویزها بیشتر بوده و مصرف دارو در اغلب موارد در حالت های پرسروصدا و در زمان صرف غذا در بیماران رخ می دهد. مدل SBAR (وضعیت, پیشینه, ارزیابی, توصیه), یک ابزار بسیار موثر است که یک ساختار قابل پیش بینی رایج و معمولی برای ارتباطات را فراهم می کند. مطالعه حاضر باهدف تعیین تاثیر آموزش مدل ارتباط SBAR بر فراوانی خطاهای دارویی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی-درمانی روان پزشکی رازی ارومیه در سال 1397 انجام گرفت. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون بوده و نمونه پژوهش شامل 64 نفر کادر پرستاری شاغل در مرکز آموزشی-درمانی روان پزشکی رازی ارومیه در سال 1397 بود که به صورت تمام شماری انتخاب شدند. در این مطالعه از ابزار پرسشنامه خطای تجویز دارو استفاده شد. در مورد آموزش مدل ارتباط SBAR نیز, 10 جلسه سخنرانی در مورد نحوه اجرای مدل ارتباطی SBAR و پخش پمفلت آموزشی در مدل ارتباطی SBAR و نصب برنامه الکترونیکی به صورت فایل pdf بر روی مانیتور کامپیوتر بخش ها به صورت تصادفی در شیفت های مختلف ارایه شده و تاثیر آموزش مدل SBAR ارزیابی شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که بر اساس آزمون ویلکاکسون در داروهای تزریقی (59/6-= Z) و هم در داروهای غیر تزریقی (26/4-= Z) در سطح P<0001 اختلاف معنی داری گزارش شد. نمره مولفه محیط کار قبل از آموزش مدل, 94/29 و پس از آموزش به 98/30 بود که تغییرات آن بسیار اندک بود (239/0=p). همچنین نمره مولفه علل خطاهای دارویی از 06/64 در پیش آزمون به مقدار 78/60 در پس آزمون کاهش پیدا کرده بود, ولی این کاهش ناچیز و غیر معنی دار بوده است (607/0=p). نتیجه گیری: به طورکلی نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که آموزش مدل ارتباط SBAR به پرستاران شاغل مرکز آموزشی-درمانی روان پزشکی رازی ارومیه می تواند خطاهای دارویی پرستاران این مرکز را کاهش دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بقایی، رحیم، خشنودشبستری، مریم، و علی نژاد، وحید. (1399). بررسی تاثیر آموزش مدل ارتباط SBAR بر فراوانی خطاهای دارویی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی-درمانی روان پزشکی رازی ارومیه در سال1397. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 18(5 (پی در پی 130) )، 361-368. SID. https://sid.ir/paper/415912/fa

    Vancouver: کپی

    بقایی رحیم، خشنودشبستری مریم، علی نژاد وحید. بررسی تاثیر آموزش مدل ارتباط SBAR بر فراوانی خطاهای دارویی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی-درمانی روان پزشکی رازی ارومیه در سال1397. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1399؛18(5 (پی در پی 130) ):361-368. Available from: https://sid.ir/paper/415912/fa

    IEEE: کپی

    رحیم بقایی، مریم خشنودشبستری، و وحید علی نژاد، “بررسی تاثیر آموزش مدل ارتباط SBAR بر فراوانی خطاهای دارویی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی-درمانی روان پزشکی رازی ارومیه در سال1397،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 18، no. 5 (پی در پی 130) ، pp. 361–368، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415912/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا