Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

393
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

541
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب در دانشگاه های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 23

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه توسعه منابع انسانی جزء مهم ترین مباحث برنامه ریزی راهبردی سازمان ها بوده و کارآمد سازی و توانمندسازی نیروی انسانی از کلیدی ترین ابزارهای موفقیت سازمان ها می باشد و حاکمیت خوب به عنوان کلید معمای توسعه مطرح گردیده است. هدف از انجام پژوهش طراحی و اعتبار یابی الگوی توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب در دانشگاه های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی بود. روش بررسی: پژوهش با رویکرد ترکیبی انجام گردید. در مرحله کیفی از طریق تحلیل محتوی عرفی (Conventional Content Analysis) با بررسی متون و مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 12نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی, الگوی توسعه منابع انسانی طراحی و در بخش کمی, اعتبار و برازش الگو با تکمیل پرسشنامه توسط 162نفر از کارشناسان مربوطه از طریق تحلیل عامل تاییدی (Confirmatory Factor Analysis) و تکنیک سوارا (Technique SWARA) تعیین شد. یافته ها: مدل توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب شامل ده عامل (پاسخگویی, شفاف سازی, ظرفیت سازی حکمرانی و توسعه, نگرش و هویت بخشی, هماهنگ سازی, نتیجه گرایی, اثربخشی نقش ها و وظایف, توسعه فرهنگی اجتماعی, توسعه فردی, توسعه آموزشی) در شش طبقه (شرایط علی, مقوله محوری, عوامل زمینه ای, عوامل مداخله گر, راهبردها, پیامد ها) بود و ارتباط بین عوامل یاد شده در دیاگرام نظریه داده بنیاد ارایه گردید. همچنین در اولویت بندی معیارهای اصلی مشخص شد به ترتیب نگرش و هویت بخشی, هماهنگ سازی, توسعه فرهنگی-اجتماعی و توسعه آموزشی دارای اهمیت بالایی هستند. نتیجه گیری: پاسخگویی, شفافیت, نگرش و هویت بخشی, هماهنگ سازی, نتیجه گرایی, اثر بخشی نقش ها و وظایف در مسیر توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب منجر به توسعه فرهنگی-اجتماعی, توسعه فردی و توسعه آموزشی می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حاجی لو، محمد، محمدی، نبی اله، درودی، هما، و منصوری، علی. (1400). طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب در دانشگاه های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 14(42 )، 9-23. SID. https://sid.ir/paper/415943/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی لو محمد، محمدی نبی اله، درودی هما، منصوری علی. طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب در دانشگاه های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1400؛14(42 ):9-23. Available from: https://sid.ir/paper/415943/fa

    IEEE: کپی

    محمد حاجی لو، نبی اله محمدی، هما درودی، و علی منصوری، “طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب در دانشگاه های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 42 ، pp. 9–23، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415943/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا